Nederlanders blijven massaal goedkope spullen uit China bestellen, maar tegen welke prijs? De stroom van pakketjes vanuit webshops als Temu, Shein en AliExpress is inmiddels zo groot geworden dat de Douane en andere toezichthouders spreken van een ‘onhoudbare situatie’. Vorig jaar kwamen er maar liefst 1,4 miljard pakketjes ons land binnen – een verdubbeling ten opzichte van 2023. Dit is geen vooruitgang, dit is regelrechte chaos.
De verleiding is groot: goedkope prijzen, snelle levering en een schijnbaar eindeloze keuze. Maar achter deze voordelige aankopen schuilt een enorme maatschappelijke rekening. Volgens inspecties voldoet 85 tot 95 procent van de spullen uit Azië niet aan de Europese wetgeving. Goedkope opladers, slimme stopcontacten en verlichtingsproducten blijken gevaarlijke ondeugdelijke troep te zijn die niet zelden leiden tot woningbranden, elektrocutie of datalekken.
Uit een steekproef bleek dat slechts 1 op de 24 gecontroleerde producten voldeed aan de Europese normen. Maar wie houdt deze stroom van pakketjes in de gaten? De Douane heeft het antwoord: niemand, want het is onmogelijk. De controlecapaciteit kan de volumegroei niet bijbenen, en de regelgeving schiet tekort. Het resultaat? Een oncontroleerbare toestroom van producten die een risico vormen voor onze veiligheid, privacy en het milieu.
De impact is niet alleen individueel, maar raakt ook bedrijven en verzekeraars. In 2023 werd 5 procent van de woningbranden veroorzaakt door ondeugdelijke accu’s, opladers en batterijen uit Azië. Een stijging ten opzichte van 3 procent een jaar eerder. Verzekeraars waarschuwen dat dit probleem alleen maar zal groeien. Ondertussen blijven goedkope camera’s en andere apparaten onze privacy bedreigen door beelden naar het buitenland te sturen zonder dat de consument dat weet. Dit is geen vooruitgang, dit is een terugval in veiligheid en betrouwbaarheid.
Het probleem is duidelijk, maar wie gaat het oplossen? Toezichthouders en wetgevers wijzen met de vinger naar de consumenten die ‘voor een dubbeltje op de eerste rang’ willen zitten. Volgens hen moeten consumenten bewuster kopen en letten op zaken als CE-markeringen en kwaliteitskeurmerken. Maar hoe realistisch is dit als de markt overspoeld wordt door spotgoedkope aanbiedingen?
Nog schrijnender is het feit dat 85 procent van de Aziatische aanbieders geen Europese vertegenwoordiging heeft of simpelweg niet reageert. Dit maakt handhaving onmogelijk en zorgt ervoor dat klanten nauwelijks hun geld terug kunnen krijgen bij defecte of gevaarlijke producten. De handelsketen blijft buiten schot, terwijl de risico’s en kosten op het bordje van de Nederlandse consument en maatschappij worden gelegd.
Toezichthouders slaan alarm en roepen het kabinet op om in te grijpen. Minister Dirk Beljaarts (PVV, Economische Zaken) wordt dringend gevraagd om samen met betrokken partijen een aanpak te ontwikkelen. Maar zullen de politici luisteren, of blijft het bij mooie woorden zonder actie? Het is tijd om de toevoer van deze rotzooi aan te pakken met strengere regelgeving, hogere importheffingen en betere controlemechanismen.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Steun De Dagelijkse Standaard financieel via BackMe, want alleen met uw bijdrage kunnen wij ons belangrijke rechtse werk voortzetten en een krachtig alternatief blijven vormen voor de linkse mainstream media. Uw steun is cruciaal om onze onafhankelijke stem te behouden en de vrijheid van meningsuiting te waarborgen in een medialandschap dat vaak overheerst wordt door eenzijdige opvattingen. Samen kunnen we de balans bewaren en een pluriform medialandschap in stand houden.
Als we niets doen, zal de stroom van Chinese rotzooi alleen maar toenemen. Dit leidt niet alleen tot veiligheidsrisico’s, maar ook tot milieuvervuiling en economische schade. Nederland kan zich dit niet langer veroorloven. De consument moet bewuster kiezen, maar de politiek moet eindelijk eens de tanden laten zien. Genoeg is genoeg – het is tijd om deze tsunami van troep te stoppen.