GroenLinks-leider Jesse Klaver is niet echt tevreden over de nieuwe stikstofmaatregelen van het kabinet Rutte 3. Klaver stelt dat de maatregelen 'een goed begin' zijn, maar laat tegenover EenVandaag weten dat hij het toch graag een tikje radicaler had gezien. Als het aan Klaver ligt wordt er namelijk 'nooit meer en nergens harder gereden dan 100 kilometer per uur'. Ook niet na 19.00 uur 's avonds, via EenVandaag. Met het verlagen van de maximumsnelheid voor automobilisten moet er ruimte worden gecreëerd voor de stikstof-uitstoot van andere sectoren, zoals de bouw en de agrarische sector. Premier Rutte liet weten 'niet blij' te zijn met de maatregel en noemde het zelfs "een rotmaatregel". Maar de nieuwe plannen zijn natuurlijk wel voorzien van een handtekening van Rutte. het verlagen van de maximumsnelheid gaat Klaver echter niet ver genoeg.
Hij zegt het volgende tegen de pers:
'Op geen enkele weg mag op geen enkel moment harder worden gereden dan 100 kilometer per uur.'
Tevens stelt Klaver tegenover EenVandaag dat het kabinet faalt omdat Rutte geen visie heeft op de uitvoer van 'strategisch verduurzamen'. Toegegeven, daar heeft Klaver zeker een punt en Rutte maakt er inderdaad een potje van. Het is overduidelijk dat de premier weinig kaas heeft gegeten van klimaatbeleid. Klaver ziet daarin natuurlijk kansen voor zijn eigen partij en bekritiseerd de premier:
"Het kabinet komt niet verder dan kortetermijnideeën en een plan om natuur te schrappen. Waar Nederland leiderschap nodig heeft, levert premier Rutte een wanprestatie. De stikstofcrisis lossen we alleen op met visie, met een plan om ook op langere termijn onze natuur te beschermen."
Toch slaat het nergens op wat Klaver zegt want het was toch écht het 'visionaire GroenLinks' dat medeverantwoordelijk is voor de
stikstofcrisis door in 2015 voor de relevante wetten -die betrekking hadden op de Natura2000-regelgeving- te stemmen. Slechts drie partijen waren destijds in 2014, -15 en -16 in staat om wél de gevolgen van hun handelen te overzien. Dat waren SGP, Partij voor de Dieren en de Socialistische Partij. Deze partijen hebben in de stikstofcrisis dus het meeste recht van spreken, maar GroenLinks dus allerminst.