De wegenbelasting wordt gewoon een manier om mensen te bestelen. Afbeelding gemaakt Grok van xAI.

Kabinet sloopt wegenbelasting: zware ELEKTRISCHE auto’s straks beloond

Politiek25 apr , 14:00
De krankzinnigheid regeert weer in politiek Den Haag. De wegenbelasting – ooit ingevoerd op basis van een simpel en logisch principe: zwaardere auto's beschadigen de weg meer, dus betalen ze ook meer – wordt volledig op zijn kop gezet. Het kabinet, waarin naast VVD en NSC óók PVV en BBB zitten, gooit dit principe overboord en vervangt het… door de oppervlakte van de auto als maatstaf te nemen. Ja, echt waar: de afmetingen van je wagen, niet het gewicht, gaan straks bepalen hoeveel motorrijtuigenbelasting je moet aftikken.

Ideologie boven logica

Dat dit kabinet – waar zogenaamd verstandige rechtse krachten in zitten – meegaat in deze klimaatreligieuze waanzin is onbegrijpelijk. Want laten we heel eerlijk zijn: dit beleid heeft niets meer met rechtvaardigheid of wegenonderhoud te maken. Dit is pure ideologie. De enige reden dat deze maatregel wordt ingevoerd, is om elektrische auto’s – die zwaarder zijn en daardoor duurder uitvallen in de huidige wegenbelasting – te ontzien.
Zwaardere elektrische auto's, met batterijpakketten van honderden kilo’s, zouden nu flink moeten bijdragen aan het onderhoud van de wegen. Maar nee, in plaats daarvan verzint het kabinet een belachelijke 'oppervlaktetaks' zodat de subsidieslurpende stekkerbakken goedkoper uitvallen. Daarmee krijgt de belastingbetaler nóg een keer de rekening gepresenteerd voor het groene hobbyproject van de Haagse elite.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Sluit je aan bij duizenden DDS-lezers. Geen spam. Alleen eerlijke updates, scherpe opinies en onmisbare analyses. Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.

Subscribe

* indicates required

PVV en BBB: waar blijven jullie?

En waar zijn PVV en BBB in dit verhaal? Beide partijen profileerden zich altijd als vertegenwoordigers van de gewone man. Nou, de gewone man rijdt doorgaans in een tweedehands benzineauto, geen gloednieuwe Tesla of Polestar. Toch laten deze partijen dit gebeuren. Ze zitten erbij, kijken ernaar, en stemmen kennelijk in met een maatregel die voordelig is voor de rijke Randstedelijke Tesla-rijder, maar desastreus voor de man in de provincie met zijn stationwagen of bestelbusje.
Het is een gotspe. Je zou verwachten dat juist deze partijen zouden opstaan tegen dit onrecht. Maar blijkbaar is het pluche belangrijker dan het principe.

Onderhoud van wegen? Boeit niet meer

Waar is de logica gebleven? Het oorspronkelijke doel van de wegenbelasting was glashelder: zware voertuigen veroorzaken meer schade aan het wegdek, dus moeten ook meer betalen voor het onderhoud ervan. Een rechtvaardig, begrijpelijk en technisch verdedigbaar systeem. Door gewicht los te laten als maatstaf, wordt dit principe compleet ondermijnd.
In plaats daarvan komt er een kafkaëske rekenmethode waarbij de oppervlakte van je voertuig belangrijker is dan wat het weegt. Een zware elektrische SUV die kort en smal is, betaalt minder dan een lichte benzineauto die toevallig iets breder is. Dat is absurd.

De vervuiler betaalt? Alleen als het politiek uitkomt

Het kabinet schermt graag met termen als 'de vervuiler betaalt'. Maar dat principe geldt kennelijk alleen als het in hun groene straatje past. Want hoewel elektrische auto’s in de praktijk vaak meer wegen en bij de productie meer uitstoot veroorzaken dan een gemiddelde brandstofauto, worden ze toch systematisch bevoordeeld. Korting hier, subsidie daar, en nu dus ook nog een belastinghervorming die ze nóg aantrekkelijker maakt – ten koste van alles en iedereen.
Dit is geen beleid. Dit is manipulatie van het belastingsysteem om een ideologisch doel af te dwingen. En dat onder leiding van een kabinet waarin partijen zitten die zouden moeten opkomen voor normale Nederlanders. Het is beschamend.

Het alternatief? Terug naar de basis

Wat Nederland nodig heeft is géén oppervlaktetaks, maar een eerlijk, transparant en logisch systeem. Een systeem waarbij het gewicht van een voertuig weer bepalend is voor de wegenbelasting, zodat iedereen een eerlijke bijdrage levert op basis van zijn of haar daadwerkelijke impact op het wegennet.
Als elektrisch rijden echt zo duurzaam en voordelig is, dan redt het zich wel zonder tientallen miljarden aan subsidies en belastingvoordeeltjes. Laat de markt werken. Laat de realiteit spreken. Maar stop met het torpederen van gezonde principes en beloon niet langer de zwaarste voertuigen onder het mom van vergroening.
De politiek heeft zich opnieuw volledig belachelijk gemaakt. En erger nog: zij verliest haar morele kompas. Het is aan ons, burgers en opiniemakers, om dat luid en duidelijk aan de kaak te stellen.
Sluit je aan bij duizenden DDS-lezers. Geen spam. Alleen eerlijke updates, scherpe opinies en onmisbare analyses. Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.

Subscribe

* indicates required
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten