De digitale Telegraaf op Zondag is een succes.
De hoofdredacteur van de grootste krant van Nederland, Sjuul Paradijs, is dolblij dat de dit jaar opgerichte zondageditie van de Telegraaf een groot succes is. Villamedia bericht dat het digitale project met een experiment begon vanwege het WK voetbal, maar dat Paradijs en co. er daarna dapper mee doorgingen omdat het zo goed aansloeg:
De digitale zondagseditie van De Telegraaf is een succes. Dit concludeert hoofdredacteur Sjuul Paradijs ruim 5 maanden na de introductie. Paradijs noemt het fascinerend dat 100.000 tot 170.000 abonnees de moeite nemen op zondag de krantenpaginas op digitale wijze te lezen op het computerscherm.
Paradijs: "Veel lezers hechten aan de selectie van het nieuws. Dat vinden ze zeer prettig. Het levert ons ook veel digitale abonnees op. Zoals het er nu naar uitziet, gaan we door. Het is een uniek product. Als dat lezers tevreden stelt, dan maken we dat."
Het meest merkwaardige aan dit verhaal is dat het iedereen in de oude journalistieke wereld (lees: de msm, oftewel de mainstream media) verbaast dat digitale projecten zowaar succesvol kunnen zijn. Goh zeg, honderdduizenden mensen nemen "de moeite" om een digitale krant te lezen - dus niet op papier, maar op een ipad of computer. Schokkend! Vreemd! Wie had dat nou gedacht!? En kranten maar bakken met geld uitgeven om de papieren versie te laten overleven; misschien is dat helemaal niet nodig.
Jongens toch, wie had dat gedacht?
Nou, wat vinden jullie van iedereen die al langer actief is op het internet, jongens? Hele volksmassa's hebben zich al lang aangepast aan de nieuwe wereldorde - die, je gelooft het niet!, grotendeels digitaal is. Als de hoge heren van De Telegraaf en TMG een beetje hadden opgelet zouden ze hun krant in weinig tot geen tijd kunnen vernieuwen en voorbereiden op de komende jaren, zonder zich zorgen te hoeven maken over de toekomst omdat steeds minder mensen papieren kranten kopen.
In godsnaam jongens, word nou eindelijk eens helemaal wakker. Als jullie op de huidige manier doorgaan, gaan jullie de ondergang tegemoet. Leer van het De Telegraaf op Zondag-project: digitaal werkt. Nu nog ervoor zorgen dat je de mogelijkheden optimaal benut en de krant klaar maakt voor de 21e eeuw; dat wordt weleens tijd na veertien jaar.