Het volgende hoofdstuk in het boek 'Idioterie begint al van jongs af aan' speelt zich af in Zweden. Daar krijgt een jong Zweeds meisje nationale en internationale aandacht voor haar 'staking'. Ze spijbelt namelijk al meer dan twee weken om actie te voeren voor het Zweedse parlement. Ze is pas 15 jaar, maar noemt zichzelf al een 'klimaatradicaal'. Ach gossie toch, wat schattig. De nationale aandacht die zij krijgt, vaak ook nog met een goedkeurende blik, is daarentegen niet schattig, maar schadelijk.
"Ik doe dit omdat jullie volwassenen mijn toekomst verpesten", staat op de flyers die ze uitdeelt. Greta zegt in een interview met The Guardian dat er te weinig wordt gedaan om klimaatverandering tegen te gaan. "Ik wil dat politici het klimaat de hoogste prioriteit gaan geven en het gaan behandelen als een crisis."
Het is niet alsof de Zweedse regering helemaal niets doet. Eerder dit jaar werd een wet aangenomen waarin staat dat het land in 2045 helemaal klimaatneutraal moet zijn. Het wordt de meest ambitieuze klimaatwet tot nu toe genoemd. Voor Greta is het niet genoeg. "Het moet veel sneller", zegt ze.
Haar ouders zien het liefst dat Greta stopt met het protest, omdat ze nu niet naar school gaat. Daar heeft ze een antwoord op: "Ik heb mijn boeken bij me." Ze vraagt zich wel af wat ze er aan heeft. "Wat leer ik nou op school? Feiten doen er blijkbaar niet meer toe, want de politiek luistert toch niet naar wetenschappers."
Natuurlijk moet ze naar school en om eerlijk te zijn vind ik het nogal een raar excuus om te gaan spijbelen voor dit doel. Ik bewonder het idealisme, maar op deze manier kan elke leerling spijbelen, als de reden maar goed genoeg is volgens de maatschappij. Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als een kind van 15 zou spijbelen om te protesteren tegen de massa-immigratie. Zou dan op dezelfde manier gereageerd worden?
Vanuit de politiek klinkt nu al bewondering voor het meisje. De Groenen hebben al hun steun uitgesproken en zelfs een 26-jarige leraar heeft zich bij haar protest aangesloten. Ze vergelijken het doel met het actievoeren tegen de Eerste Wereldoorlog. Met deze reden praten ze hun actie goed. Ik ben het ermee eens dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat en dat er sprake is van een kloof tussen wat je leert en wat je echt nodig hebt in het leven. Dit is echter niet de goede manier en een goede reden om dan maar te gaan spijbelen. Dat dit goed gepraat wordt door de politiek en door een leraar valt niet te begrijpen. Laten we niet doen alsof 15-jarigen de wijsheid in pacht hebben, alleen maar omdat hun acties schattig en idealistisch zijn.