De fractievoorzitter van de VVD Klaas Dijkhoff, hanteert een erg eenvoudig model om politiek te bedrijven. Eerst creëert Dijkhoff de problemen om daarna op zoek te gaan naar een oplossing om de door hem gecreëerde problemen op te lossen. Kijk maar eens naar zijn uitspraken. Vanzelfsprekend leidt zijn oplossing tot nieuwe problemen. En als hij niet weet hoe, dan laat hij gewoon een proefballon op.
Dijkhoff heeft namelijk aan de Telegraaf laten weten dat zijn partij 'aan het nadenken is over rekeningrijden'. Dat doet de partij al langer en de vraag is niet zozeer of de VVD rekeningrijden wil invoeren, maar hoe zij dat voor elkaar gaat krijgen én met welke argumenten op welk moment in de tijd?
Nu de ophef rondom de Tesla-subsidies ietwat is gaan liggen ziet Dijkhoff een kansje om groep A tegen groep B op te zetten om daarmee zijn plan te verwezenlijken. In deze dus de gespekte Tesla-rijder versus de rest van de automobilisten. Zo zegt hij tegen RTL Nieuws:
"Je moet een manier vinden om ook elektrische rijders netjes hun fair share te laten betalen."
Eigenlijk is het sneu als je erover nadenkt waar Dijkhoff verantwoordelijk voor is. Als Kamerlid stemde hij in met de Rijksbegroting waarin de programma's voor gesubsidieerde elektrische auto's waren opgenomen. En nu ineens klaagt hij erover dat juist die personen die werden gesubsidieerd niet hun 'fair share' betalen. Lekker makkelijk, Klaas! Natuurlijk heeft hij een punt dat er inkomens wegvallen voor het Rijk, maar wellicht had de Rijksoverheid miljoenen miljarden kunnen besparen door die subsidieprogramma's niet op te zetten?
Maar laat het vooral aan Dijkhoff om de juiste opmerkingen te maken om rekeningrijden er door te drukken:
"Mensen die een dure elektrische auto hebben moeten niet lachend over de weg gaan , omdat ze minder betalen."
Daar voegt Dijkhoff handig aan toe:
"We gaan niet iets invoeren, terwijl in het programma stond dat we het niet wilden."
Wéér een proefballon van Klaas Dijkhoff dus! Wat is het ook een frikandel!