De tijden zijn veranderd: Playboy verklaart naaktfoto's nu taboe.
Als dit geen nieuws is weet ik het ook niet meer: Playboy heeft laten weten dat het vanaf volgend jaar geen naaktfoto's meer zal publiceren. Volgens de uitgever van het populaire mannenblad is naakt namelijk overbodig geworden.
De hoogste baas van Playboy, Scott Flanders, zegt dat oprichter en eigenaar Hugh Heffner dit onlangs heeft laten weten aan zijn mensen. De gedachte erachter is als volgt:
"Je bent een klik verwijderd van elk seksueel standje dat je je kunt voorstellen. Dus het is achterhaald in dit stadium."
In gesprek met de New York Times legt Flanders uit dat de foto's nog altijd provocatief zullen zijn. Maar vanaf volgend jaar dus wel met kleren aan - in ieder geval sommige kledingstukken.
Playboy was ooit één van de meest invloedrijke magazines ter wereld. In Amerika zelf werden er per magazine in 1975 maar liefst 5,6 miljoen exemplaren verkocht. Dat waren gigantische cijfers. Tegenwoordig is alles anders: nu moet Playboy genoegen nemen met 800.000 exemplaren per editie. Indrukwekkend is anders, zeker gezien de fantastische cijfers waar Playboy ooit om bekend stond.
Interessant genoeg kon de nieuwe strategie weleens bijzonder effectief zijn. Eerder dit jaar besloot Playboy al om geen naaktfoto's meer te publiceren op diens website. Het gevolg? In weinig tot geen tijd ging het aantal unieke bezoekers omhoog van 4 miljoen naar 16 miljoen per maand. De gemiddelde leeftijd van bezoekers ging omlaag van 47 jaar naar 30.
De reden? Mensen kunnen Playboyfoto's en -links nu delen op sociale media, waaronder - met name - Facebook.