Degelijk.
Er worden blijkbaar
steeds minder fouten gemaakt door de technische crew en natuurlijk door piloten en hun co-piloten:
Dit jaar lijkt het veiligste jaar in de geschiedenis van de luchtvaart te worden.Tot halverwege december zijn 256 doden wereldwijd gevallen bij ongelukken met passagiersvliegtuigen. Dat aantal ligt ruim onder de 475 doden van 2012, dat op zijn beurt ook al het veiligste jaar was.
We gaan er dan dus even vanuit dat er niet nog eens 2000 doden bijkomen dit jaar. Even afkloppen jongens.
Hoe dan ook, het is ook opvallend dat het gemiddelde aantal doden per vliegtuigongeval flink is gedaald. Gemiddeld heb je het nu over negen persoon per crash.
De voornaamste reden voor deze positieve ontwikkeling is dat luchtvaartmaatschappijen zich steeds meer bezighouden met 'veiligheid.' Stond in het verleden 'klantgerichtheid' centraal, tegenwoordig draait het steeds vaker om hun fysieke welzijn - hun veiligheid, dus. Daarom wordt er tegenwoordig altijd goed uitgezocht waarom crashes plaatsvinden, hoe ze voorkomen hadden kunnen worden, en hoe, als het vliegtuig neerstort, het aantal slachtoffers zo laag mogelijk kan worden gehouden.