Zowel op internet als op tv word je de laatste tijd doodgegooid met de anti-plofkipcampagne van Wakker Dier. Het gaat dan niet eens om de keuze voor dierenwelzijn; het is geen reclame voor vrije-uitloop, maar om supermarkten ertoe te bewegen de plofkippen uit de schappen te halen. Gelukkig lijken de meeste grootgrutters zich daar weinig van aan te trekken maar steeds meer mensen zijn gaan geloven in de praatjes van de dierenmaffia. Dat terwijl er eigenlijk niets mis is met de plofkip, of vleeskuikens zoals de niet-geframde benaming luidt.
Een vleeskuiken is niets meer of minder dan een kip die zo gefokt is dat zij in zes weken van kuiken tot volwassen kip groeit. Normaal gesproken doet een vleeskip daar acht weken en een leghen achttien weken over. Eigenlijk is het een prachtproduct. Door de veel kortere groeiperiode zijn de productiekosten ook veel lager. Daardoor kunnen vleeskuikens veel goedkoper in de schappen liggen dan hun deels-gesubsidieerde biologische lotgenoten. Goed nieuws voor de groeiende groep armen in Nederland die zo ook een stukje vlees kunnen betalen. Wakker Dier denkt daar anders over, die voert nu net campagne tegen diezelfde grootverpakkingen. De ironie wil dat die campagnes er alleen maar voor gezorgd hebben dat kip als goedkoop vlees weer in de markt gezet is waardoor de verkoop van de reguliere kip
is toegenomen.
Dat is goed nieuws voor het milieu. Voor een plofkip is immers minder voer nodig en de kip stoot minder gifstoffen uit in zijn leefperiode. Nog mooier zijn de megastallen zoals de gebroeders Kuipers op dit moment (met tegenwerking van Wakker Dier) proberen
te bouwen in Noord-Limburg. Goed voor het milieu door betere filters (die kostenefficiënt zijn door het schaalvoordeel) en goed voor het dierenwelzijn. De dieren worden immers op het terrein als kuiken grootgebracht en uiteindelijk ook ter plekke geslacht waardoor ze niet onnodig vervoerd hoeven te worden, waarmee ook een hoop stress voorkomen wordt. Doordat alles op eigen terrein gebeurt is er nauwelijks antibiotica nodig. Wakker Dier en Milieudefensie, zogenaamd begaan met dierenwelzijn en milieu frustreren de bouw al jaren met rechtszaken en gelobby. Ze willen liever schoppen dan wat bereiken.
Aan de dierenwelzijn-kritiek van Wakker Dier valt dan ook een hoop af te dingen. De dieren leven niet veel anders dan kippen van andere rassen en veel stellingen waar de organisatie mee strooit op internet zoals één op de twee plofkippen zijn kreupel worden niet onderbouwd. Ik durf te wedden dat het overgrote deel van de donateurs van Wakker Dier nog nooit in een boerderij is geweest. Dat terwijl boeren zelf vele open dagen organiseren. Zij zijn trots op hun bedrijf en terecht! Gefrustrered door de leugens van Wakker Dier plaatste een kippenboer onlangs nog
een filmpje over de leefomstandigheden van plofkippen. Kijk en oordeel zelf.
Wakker Dier lijkt de kippen dus vooral te misbruiken voor een eigen promotiestunt. Het doel is ook niet om mensen meer vrije uitloopkippen te laten kopen of het plofkipvlees helemaal te laten staan, maar om supermarkten ertoe te bewegen de plofkippen uit de schappen te halen. Weg goedkoop en milieuvriendelijk vlees, waardoor niemand er uiteindelijk op vooruit gaat, maar Wakker Dier wel een overwinninkje kan opeisen. En daar gaat het ze om.
Overigens kun je voor kwalitatief goed vlees beter naar de poelier gaan. Zonder dierenwelzijnsticker en toegevoegd water maar met meer smaak. Maar wie plofkip uit de supermarkt wil eten moet dat vooral kunnen blijven doen.