Kerstmis is traditiegetrouw een periode waarin we aandacht schenken aan familie- en vriendschapsbanden en dus het moment om een kaartje te sturen.
Hallmark Cards onderzocht trends in onze kerstkaartentraditie en de beweegredenen om voor Kerstmis in de pen te blijven klimmen onder 56.712 respondenten.
Het blijkt uit een enquete van Hallmark dat zo'n 80 procent van de mensen van plan is kaarten te sturen met Kerstmis. Het gevoel dat gepaard gaat met het sturen en ontvangen van kerstkaarten is onverminderd positief. Op de vraag 'waarom we kaarten versturen', antwoordt 40 procent te willen laten weten dat ze aan de ontvanger denken. Met 19 procent is 'het uiten van gevoelens van liefde en vriendschap' een belangrijk, tweede argument.
Kaarten vooral bestemd voor de 'inner circle'
Op de kaartenverzendlijst prijken voornamelijk de namen van familie (96 procent) en goede vrienden (88 procent) uit de 'eerste kring'. Zestig procent van de mensen verrast deze kerst ook kennissen, collega's en buren. Onder de mensen die geen kerstkaarten sturen, verwacht 74 procent wel kaarten van anderen te ontvangen. Maar liefst 97 procent van de respondenten geeft aan (ook) op andere momenten dan kerst, kaarten te sturen. De wenskaart is in die zin een waardevol gebaar naar familie, vrienden en kennissen dat iedereen herkent.
Het is de boodschap die telt
We vinden het belangrijk 'hoe de kaart eruit ziet'. Maar liefst 66 procent kiest zijn kaarten op basis van het design. 'De boodschap van de kaart', wordt bij het kiezen van de kaart met 14 procent minder belangrijk gevonden, terwijl dit bij het krijgen van een kaart, met 50 procent de hoogste ogen scoort.
Een bijzondere kerstkaart blijft lang hangen
Aan de deelnemers vroegen we tot slot welke kaart van vorig jaar de meeste indruk heeft gemaakt. Van de antwoorden maakten we een woordenwolk, waaruit blijkt welke thema's bij de ontvangers lang én positief blijven hangen. Het meest genoemd werden woorden als 'persoonlijk', 'bijzonder', 'boodschap' en 'herinnering'. Kerstkaarten waarbij de afzender in een persoonlijke tekst herinneringen ophaalt en/of refereert aan de bijzondere relatie met de ontvanger, hebben veel impact. De woordenwolk en meer over de onderzoeksresultaten, vind je hier.