1. Home
  2. Kabinet durft in Klimaatakkoord niets te zeggen over Tesla-subsidie: 'wordt later bepaald'

Kabinet durft in Klimaatakkoord niets te zeggen over Tesla-subsidie: 'wordt later bepaald'

Geen categorie29 jun 2019, 17:00
Het Kabinet Rutte 3 presenteerde deze week het Klimaatakkoord en één van de plannen is de nieuwe bijtelling voor elektronische voertuigen (EV) van 8% in 2020 en naar 12% in 2021, via Autoblog. Verder lijken 'Tesla-rijders' de voordeeltjes van afgelopen jaren langzaam kwijt te raken. Maar het duurt nog wel even. Eigenaren van bestelbusjes gaan meer betalen om daarmee de misgelopen inkomsten op de Rijksbegroting goed te maken.
De zogenaamde 'Tesla-subsidie' -waarbij particulieren een vergoeding krijgen bij aanschaf van een EV- wordt gewijzigd als het aan het kabinet ligt. Lekker laat natuurlijk, want er was behoorlijk wat kritiek voor nodig om dat voor elkaar te boksen. En de stimuleringsmaatregelen worden ook niet direct stopgezet.
Het Klimaatakkoord laat niet weten hoe precies, maar er staat letterlijk dat nog wordt vastgesteld hoe hoog de uitgaven voor de stimuleringsmaatregelen gaat uitvallen: "de reeks wordt later bepaald voor een zo doelmatig mogelijke invulling." Grote kans dus dat de uitkeringen aan Tesla-rijders op termijn worden verlaagd. Dat er twijfels zijn rondom de doelmatigheid van particuliere subsidies is natuurlijk niet vreemd. In principe heeft het kabinet namelijk niet veel meer gedaan dan het schuiven van gelden.
En daar gaat Rutte 3 gewoon mee door. Ten minste nog eventjes. Om dat te compenseren worden eigenaren van bestelbussen vanaf 2023 zwaarder belast om misgelopen inkomsten voor de Rijksbegroting weer goed te maken, zo meldt Automotive:

"Daarnaast gaat de motorrijtuigenbelasting voor bestelwagens vanaf 2021 omhoog, aanvankelijk met 24 euro per jaar en dat loopt in 2023 op tot jaarlijks 72 euro extra. De verhogingen acht het kabinet nodig om de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto's te betalen, zoals de vrijstelling voor de bpm. Tot 2024 zijn elektrische auto's daarvoor vrijgesteld. Daarna geldt een vast bedrag van 360 euro per auto."

En wie rijden er in bestelbusjes? Juist, hardwerkende ondernemers. Die mogen dus rondrijden in hun ZZP-klusauto en betalen voor de subsidies van de Tesla-rijders'. Dat is namelijk goed voor het klimaat klinkt het in de wandelgangen van Den Haag.
Maar op termijn gaat die bevoorrechte positie veranderen en betalen eigenaren van EV's méér. Door de nieuwe plannen van het kabinet wordt de eigen bijdrage bij het aanschaffen van elektrische auto's hoger. Het betekent concreet dat de afbouw van de stimuleringsmaatregelen langzaam begint. En wellicht betekent het zelfs verminderde groei van de EV-markt.
Dat het kabinet er nu voor kiest om de subsidiecultuur rondom de EV's langzaam aan te pakken is geheel terecht. Maar het is wel rijkelijk laat. Dat de diverse subsidieprogramma's überhaupt bestaan is te gek voor woorden, maar blijkbaar normaal in Nederland anno nu. Verder blijkt het Klimaatakkoord een pervers belastinginstrument want ook de accijnzen op diesel gaan weer omhoog.
Alles omwille van 'het klimaat' zo klinkt het in Den Haag.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten