"Het wordt tijd dat de KLM-directie zich aan gemaakte afspraken gaat houden. Dit komt de betrouwbaarheid van het maken van toekomstige afspraken niet ten goede". Dit zegt president Steven Verhagen van de pilotenbond VNV vandaag in een reactie tegen De Telegraaf.
Die 'gemaakte afspraken' hebben betrekking op twee kwesties: de kwestie van een bestuurszetel in de holding van Air France KLM en de kwestie van een aandelenbelang in datzelfde Air France KLM. Mocht de KLM-directie in gebreke blijven om voor 15 september om het aandelenbelang te regelen, dat willen de vliegers hun cao aanpassen. Overigens zijn de Franse werknemers met een drietal wél vertegenwoordigd in het vijftienkoppig bestuur. Zo vreemd is de eis van de Nederlanders dus niet. Vorig jaar probeerde de baas van KLM, Pieter Elbers, dit te regelen, maar slaagde daar toen niet in.
Deze kwesties zijn echter niet de enige problemen tussen de vliegersvakbond en de KLM directie. Hiernaast speelt nog een conflict over een forse bijstorting (600 miljoen euro) in de riante pensioenpot van de VNV. Het gaat daarbij om een gegarandeerde indexatie, die de pensioenen laat meestijgen met de inflatie. De KLM directie wil van die verplichte indexering af, omdat er bezuinigd moet worden vanwege de moordende concurrentie in de luchtvaart.
Het bestuur van de VNV heeft daarom een infosessie georganiseerd op donderdag 18 augustus a.s. om 14:00 uur met als thema de recente opzegging door KLM van de pensioenafspraken. In een schrijven aan de leden stelt de bond: 'Wij vinden het belangrijk om u persoonlijk te kunnen informeren en met u van gedachten te wisselen over de ontstane situatie.' Het zullen ongetwijfeld niet de laatste woorden over deze prangende kwestie zijn. Ik durf niet te voorspellen hoe dit gaat aflopen, maar duidelijk is wel, dat de kostenstructuur bij homecarriers als KLM omlaag moet wil men de hevige concurrentie het hoofd kunnen bieden.