De gemengde school, daar gaan we weer

Geen categorie10 jun 2011, 10:16

Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat gemengde scholen goed zijn voor 'burgerschap'. En dan moeten we uitkijken, want dergelijk onderzoek staat nooit op zichzelf. Voor we het weten staan er weer politici op de barricaden die uw kind gaan gebruiken om een quotum te halen.


Leerlingen gemengde basisscholen doen het in het algemeen iets minder op het gebied van taal en rekenen. Maar vaardigheden die te maken hebben met goed burgerschap beheersen zij juist beter dan leerlingen van 'witte' scholen. Bovendien leiden gemengde scholen tot een betere integratie.

Deze uitkomsten zijn een reactie op het werk van de onderwijssocioloog Jaap Dronkers die vorig jaar met conclusies kwam die niets heel lieten van de multiculturele droom. Hij stelde dat gemengde scholen helemaal niet beter zijn voor de onderwijsprestaties. Integendeel, exclusief witte of zwarte scholen doen het beter, aldus Dronkers.

Dat zijn natuurlijk zeer ongewenste conclusies, dus heeft de Universiteit van Amsterdam (welke universiteit anders?) nieuw onderzoek geproduceerd dat Dronkers' werk weerspreekt. Dat heet, om in marxistische termen te blijven, de dialectiek van de vooruitgang. Je produceert kennis naar behoefte en misbruikt naar vermogen.

Verder roept het onderzoek meer vragen op dan het beantwoordt. Kennelijk is 'goed burgerschap' het nieuwe toverwoord en die kwaliteit uit zich in het volgende:


Leerlingen op gemengde scholen tonen meer interesse in verschillende soorten geloof, en zijn vaardiger in het oplossen van ruzies dan kinderen op witte scholen. Basisscholen met een flink percentage allochtone leerlingen zijn dus beter voor de integratie, luidt de conclusie.

Ah, kijk, dat is een fijne conclusie. Interesse in verschillende soorten geloof (met bijbehorende cultuur) is goed en witte kinderen kunnen eenmaal slecht ruzies oplossen. Zet er wat allochtonen bij en alles is goed.

Ik kan me voorstellen dat zowel allochtone als autochtone ouders pislink worden van dit soort conclusies. Want voor ze het doorhebben heeft een progressief goedmens hun kinderen gedegradeerd tot een rekeneenheid in dienst van de multiculturele utopie. Dan ligt er ineens een brief op de mat. Uw kind kan niet naar de school van keuze, want uw kind is 'te zwart', dat verstoort de orde zo. Of andersom; uw witte kind wordt afgevaardigd naar een zwarte school, want dat is beter voor de integratie. Het gaat niet om onderwijsprestaties, maar om het milieu waarin je onderwijs krijgt. Het gaat niet om rekenen en taal, maar om 'goed burgerschap'. Wie doet het licht uit? 

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten