Artsen moeten klantgerichter worden

Geen categorie28 aug 2011, 20:15
"Waarom snappen kappers en garagehouders wél dat ze hun klanten niet onnodig moeten laten wachten, maar is dat niet bij alle artsen het geval?''
Dat vraagt prof. dr. Arie C. Nieuwenhuijzen Kruseman, voorzitter van de artsenfederatie KNMG zich serieus af. Artsen moeten volgens hem klantgerichter worden.
Hij noemt het voorbeeld van een polikliniek van een ziekenhuis waar alle patiënten om negen uur moeten verschijnen. "Terwijl sommigen pas vier uur later aan de beurt zijn. Dan vraag ik: Waarom doen jullie dat? En dan zeggen de dokters: Dat is handig, want dan zitten ze al klaar." Volgens de voorman van de artsenorganisatie "niet te geloven".
Maar er zijn meer voorbeelden. Zo moet hij erkennen dat het ook nog steeds voorkomt dat patiënten zitten toe te kijken hoe er eerst een taart de spreekkamer in wordt gedragen, en daarna een dienblad met kopjes zodat de medewerkers van de afdeling een verjaardag kunnen vieren, terwijl de wachtkamer vol zit.
'Patiënten komen toch wel' Hoe het komt dat veel artsen hun eigen ding blijven doen? De voorzitter haalt zijn schouders op: "Makelaars en notarissen verdienen minder als er een economische crisis heerst. Maar bij artsen speelt dat niet. Patiënten komen toch wel. Ik wil daarbij aantekenen dat er natuurlijk ook veel dokters zijn die heel toegewijd met hun patiënten omgaan."
Tijd dus voor een cultuuromslag. Hoelang het gaat duren voordat die cultuuromslag een feit is? De KNMG-voorzitter: "Ik denk een generatie."
Optimistische man de KNMG-voorzitter.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten