In een tijd waarin de gewone man al wordt uitgeknepen door belachelijke energieprijzen en belastingverhogingen, heeft het gulzige Viaplay besloten dat dit het perfecte moment is om hun abonnementsprijzen te verhogen. Ja, u leest het goed: een brutale verhoging van maar liefst 12,5 procent! En dat juist nu ze een dikke deal hebben gesloten om de Formule 1-races te blijven uitzenden. Wat een timing, nietwaar? Laten we wel wezen, Viaplay
zegt dat deze prijsstijging nodig is om kwaliteit te blijven leveren, maar wie gelooft dat nog? Het lijkt er meer op dat ze de miljoenen die ze hebben uitgegeven aan het nieuwe Formule 1-contract — een slordige 45 miljoen euro per jaar, dames en heren — terug willen verdienen door de prijs op de consument af te wentelen. Waar is het einde?
En laten we het niet eens hebben over het feit dat Viaplay het waagt om prijzen te verhogen terwijl hun financiële resultaten onder druk staan en ze zich uit landen terugtrekken. Het lijkt erop dat de gewone abonnee de dupe is van Viaplay's ambitieuze, doch financieel onverantwoorde avonturen. Tenminste, aangenomen dat de prijsstijging inderdaad het gevolg is van deze nieuwe deal met Formule 1.
Het merkwaardige is dat Viaplay dit natuurlijk eerst en vooral denkt te kunnen doen - en nou ja, kán doen - omdat Formule 1 extreem populair is in Nederland. Dat komt door het geweldige succes van
Max Verstappen. Ja, F1 was altijd een mooie populaire sport. Maar de cijfers zijn tegenwoordig immens. Ongekend.
De vraag is: hoe gaat dat als Max voor een team rijdt dat niet zoveel meer wint? Of zelfs helemaal niets? Of, en dat kan ook nog, ermee ophoudt? Want Verstappen heeft vaker aangegeven dat hij niet van plan is om als oude dertiger nog mee te doen aan deze sport.
Als dat gebeurt, zijn Nederlanders dan nog steeds bereid om 18 euro te betalen?