De Grand Prix van China is vandaag begonnen als één grote faal. Een epische faal, zelfs. Het is bizar om te moeten opschrijven, maar het circuit stond in de fik. Ja, dat lees je goed. In de fik. Vervolgens bleek het circuit extreem glad te zijn waardoor de ene na de andere coureur van de baan vloog.
Voor de coureurs was het van het grootste belang dat de eerste Vrije Training succesvol kon worden afgerond. Het is namelijk een sprintweekeinde. Dat houdt in dat ze maar één Vrije Training hebben. Die Vrije Training wordt gevolgd door de kwalificatie van de sprint. Dat is op de vrijdag.
Op de zaterdag is er dan de sprint zelf én de kwalificatie voor de Grand Prix van zondag. Op zondag zelf is dus de race.
Kortom, de teams hebben maar één Vrije Training om een goede afstelling te vinden en het maximale uit hun bolide te halen. Het zal niemand verbazen dat veel coureurs daar niet blij mee zijn. Onze eigen Max Verstappen en Carlos Sainz van Ferrari waren daar ook al heel duidelijk over in aanloop naar dit weekend.
En toen kwam vandaag dus. De eerste Vrije Training. Lekker racen. Lekker experimenteren! Lekker proberen!
Nou, dat liep eerst een beetje spaak doordat het gras naast het circuit in de fik vloog. Zonder dat iemand daar aan mee werkte. De zon deed dat helemaal zelf (klimaatverandering!). De rode vlag werd gezwaaid, maar de orde kon snel hersteld worden.
Vervolgens werd er doorgereden... en ja, dat was interessant. Je had namelijk de ene na de andere coureur die van de baan glibberde. Er waren gelukkig geen crashes, maar dat kwam eerst en vooral doordat de zijkanten van het circuit op zo'n manier zijn ingericht dat de coureurs de auto konden omdraaien en terug konden rijden. Zelfs Fernando Alonso had er last van een schoot, hop!, rechtdoor. En ja, dat wil wel wat zeggen. Die man is namelijk een tovenaar in zijn bolide.
Afijn, om 09:30 uur Nederlandse tijd vindt de sprint-kwalificatie plaats. Het wordt ongetwijfeld spannend, want we zagen dus al dat de coureurs er vanaf vlogen als ze een beetje aanzetten en hard moesten remmen. Gaat dat tijdens de kwalificatie ook gebeuren? Dan kon de sprint van morgen weleens beginnen in een... contra-intuïtive volgorde.