Forum voor Democratie heeft een nieuwe manier verzonnen om supporters van de partij én de partij zelf financieel een steuntje in de rug te geven. Hoe? De partij doet wat boekenwinkels, goede doelen e.d. ook al tijden doen, maar dat ik nog nooit gezien heb bij een politieke partij: via affiliate links kunnen mensen zelf geld verdienen als ze kiezers kunnen overtuigen om aan FVD te doneren.
Het is verkiezingstijd. Iedereen weet wat dat betekent. Partijen hebben bakken met geld nodig om campagne te kunnen voeren. Want vergis je niet. Elke euro is een stem waard. Hoe groter je oorlogskas, hoe beter het verkiezingsresultaat. Die regel gaat niet 100% op, maar wel 85% tot 90%.
BVNL stuurde gisteren een email naar supporters waarin gesteld werd dat de partij bijna failliet is en dus steun nodig heeft. Bij FVD doen ze dat helemaal anders. Deze partij heeft het namelijk mogelijk gemaakt voor supporters om er zélf ook financieel baat bij te hebben.
Hoe het werkt is simpel. Je kunt jezelf opgeven bij FVD als geaffilieerde content creator. Dit houdt in dat je, als je social media posts maakt over FVD, podcasts, video's, etc. je daar een link kan bij plaatsen naar een plek waar mensen aan de partij kunnen doneren. Als iemand daar gebruik van maakt krijg jij vervolgens 10% van dat bedrag op je bankrekening gestort.
Het idee is natuurlijk dat je zo creatief mogelijk aan de slag gaat zodat je zoveel mogelijk hieraan kan verdienen.
Fascinerend, natuurlijk. Want je ziet dit op geen enkele manier dan ook bij andere politieke partijen. Maar het idee erachter is heel snugger - wat dan ook de reden is dat het bij heel veel andere sectoren wél voorkomt. Door dit zo op te zetten 'verliest' FVD weliswaar 10% van donaties via deze speciale links, maar de partij zorgt er voor dat a) heel veel mensen zich erbij betrokken voelen en dus voor meer donaties zorgen en b) dat er bespaard kan worden op directe (hoge) marketingkosten.
Bol.com en Amazon.com doen dit soort dingen ook al heel lang. DDS is natuurlijk uitgesloten van participatie bij Bol, want wij zijn rechts en dat vinden ze heel vervelend. Volgens mij is Jan Dijkgraaf zo ongeveer de enige die nog mag werken met dat programma - hoewel ik me kan herinneren dat hij daar ook problemen mee had op een gegeven moment.
Afijn, het is dus een slimme manier van FVD om meer mensen erbij te betrekken, meer geld op te halen, te besparen én ook nog eens om supporters zélf iets te laten verdienen in deze moeilijke tijden. Dan gaan we nu kijken hoeveel content creators hier daadwerkelijk van gebruik maken!