screenshot 2024 11 26 at 120526
Paul Cliteur is columnist voor De Dagelijkse Standaard (DDS). Foto: eigen.

-Paul Cliteur- “President Trump, have mercy on immigrants”, vraagt deugneus Bishop Mariann Edgar Budde die de president toesprak

Opinie23 jan , 9:00

Tijdens de inauguratie moesten voormalig president Biden en alle andere democratische staatslieden zichzelf een houding zien te geven toen Trump in hun bijzijn, ja, recht in hun gezicht, de meest vergaande plannen ventileerde over hoe hij bijna alles wat de vorige regering had geïnitieerd bij het oud vuil zette.

Maar toen hij dat deed, kon Trump nog niet vermoeden dat hem eenzelfde behandeling ten deel zou vallen als waaraan hij de vorige regering had onderworpen. Hoe? Door de toespraak van Bishop Mariann Edgar Budde (65 jr.) die met haar preek Trump en zijn gezelschap zou toespreken in de kerk in Washington op 21 januari. De 9 belangrijkste minuten uit de preek van de geestelijke vinden we hier: https://www.youtube.com/watch?v=31ylIPemGlE

Spreken namens God

Budde deed het – vanuit een bepaald perspectief bekeken – werkelijk fantastisch. Zij presenteert zichzelf als een “person of faith” en krachtens haar functie dus als iemand die “namens God” spreekt. Het wordt spannend als zij begint over een “dangerous and worrisome way to lead a country” (0:42). De bisschop ging het dus over het “leiden van het land” hebben. Budde geeft aan te geloven dat “unity in this country is possible” (0:53). Terwijl zij spreekt zien we de camera gericht op Trump met Melania aan zijn zijde, daarnaast J.D. Vance en zijn vrouw. Hun reacties en lichaamstaal spreken boekdelen.

Vance heeft blijkens zijn lichaamstaal na enkele minuten als eerste door dat dit helemaal de verkeerde kant opgaat met de preek van de bisschop. Melania lijkt Trump nog toe te willen knikken met “Come on, Donald, this is all in the game”.

De heilige tradities en teksten van de Verenigde Staten van Amerika

Laten we de lijn van de preek van de bisschop even volgen. Budde geeft aan zich te willen richten op de idealen van de Verenigde Staten van America. Prima. Maar dan geïnterpreteerd vanuit en tegen de achtergrond van haar religieuze overtuiging (1:09). En ja, daar gaat het fout.

Wordt in de Declaration of Independence niet gesproken van “innate equality and dignity”, vraagt de bisschop retorisch? Wat zijn de “foundations of unity”? “Drawing from our sacred traditions and texts” (2:03) komt Budde tot drie punten.

Eén: “inherent dignity of every human being”. En daaruit volgt, volgens de logica van Budde, “refusing to mock or discount” (2:36). We moeten volgens de geestelijke “respect our differences” (2:46).

Ziezo, dat kon de president in zijn zak steken. Immers spotten is iets dat hij graag doet. Mag dus niet van de bisschop.

Als tweede is daar “honesty” (3:08). Camerashot op Trump en gevolg: totale desinteresse, ongemak, ergernis. Budde: “There is a lot working against the truth, now” (3:48). Verbijsterde gezichten onder het publiek: zijn wij “working against the truth?”

Als derde is daar “humility” (4:18). Ook niet een van de kernwaarden van de president, zo lijkt het.

Een woke activist in het gewaad van een geestelijke

Met anderen woorden, dit leek wel één lange preek tegen de president en zijn gevolg. Camerashot op Trump en zijn familie: het is iedereen duidelijk, hier staat een woke-activist in het gewaad van een geestelijke te bazelen. Budde is een soort boeteprediker. Een moderne en meer suggestieve variant van Savonarola (1452-1498). Alle deugden en centrale waarden die Budde uit de “sacred traditions and texts” van de Amerikaanse cultuur distilleert zijn nu juist de waarden waarin Trump niet bepaald uitblinkt. To put it mildly. Hier staat een totaal onbekende figuur de net gekozen president gewoon de les te lezen. “Millions have put their faith in you”, houdt de bisschop Trump voor daarbij een gezicht trekkend alsof die mensen daar groot ongelijk in hebben. Zij houdt Trump voor dat hijzelf tijdens de inauguratie “the providential hand of een loving God” meende te hebben gevoeld (6:51).

En dan gaat de bisschop, “in the name of our God” (😊), aan Trump vragen of hij medelijden wil hebben met de mensen die nu “bang zijn”. Wie zijn bang? Nou, er zijn homoseksuele, lesbische en transgender kinderen, houdt de prediker voor, die voor hun leven vrezen. En ook de mensen die aan het werk zijn (“pick our crops”), de bordenwassers in de restaurants en die wellicht geen staatsburgerschap hebben verworven, maar de meerderheid van die mensen zijn geen criminelen, houdt Budde Trump voor. Immers: “Our God teaches us that we ought to be merciful to the stranger” (8:20). We waren eens allemaal vreemdelingen in dit land, is het niet?

Aan het einde van de kerkdienst werd aan Trump door journalisten gevraagd wat hij ervan vond. “Not too exciting”, zei de nieuwe president. Het was geen goede dienst, vond Trump. ’s Avonds ging Trump nog even door met zijn gal spuwen over Budde.

Een fout in het protocol

Wat moeten we hier nu van denken? Ik zou zeggen: het op het programma zetten van Budde was een kolossale fout. Deze dame is een linkse woke-activist. Hij, Trump, had haar nooit de gelegenheid moeten geven zijn beleid te gaan afkammen in zijn aanwezigheid. Trump heeft door het organiseren van een kerkdienst met een onbekende bisschop een enorm risico aanvaard. Trump heeft zelf gezegd “the providential hand of een loving God” te ervaren, maar wat die hand van een voorzienige God inhoudt daarover gaat een zelfbenoemde klasse van duiders van de wil van die God. Hij heeft Budde de gelegenheid gegeven via het evangelie en met een beroep op heilige tradities linkse woke-politiek te bedrijven. Recht onder zijn neus. En daarmee de neus van de wereld. Het was, eerlijk gezegd, oliedom.

Natuurlijk, het zal de laatste keer zijn dat Budde deze rol mag vervullen. Laten we hopen dat de Amerikanen ervan leren. Wat is de les? Naar mijn idee: geef nooit een bisschop een centrale rol bij de inauguratie van een nieuwe president. Hou op met flauwekul over “the providential hand of a loving God”, want dan heb je ook zelfbenoemde duiders van die wil nodig. Baseer je op de Amerikaanse Constitutie of de Amerikaanse Declaration of Independence, niet op “sacred traditions and texts” (2:03), want dan krijg je alleen maar met fantaserende woke-activisten te maken die een nieuw ingezworen president de les gaan lezen.

Paul Cliteur is coauteur van het Het Atheïstisch Woordenboek (2015).   

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten