De vraag of de slavenhandel ook een racistisch karakter
had leidt onder wetenschappers tot tweespalt. Het boek van Lewis Dartnell ,
‘Corpus’ biedt mogelijk enig houvast. Dartnell betoogt in dit boek dat infectieziekten een
belangrijke invloed hebben gehad op de wereldgeschiedenis. Zo bracht de komst
van Columbus in 1492 naar Noord Amerika infectieziekten met zich mee waar de
Inca’s en Azteken geen verweer tegen hadden. Ze stierven bij de miljoenen
waardoor er geen arbeiders meer waren voor de plantages. Ze moesten dus
geïmporteerd worden uit Afrika.
Europa was in die tijd Gods vrezend. Je kunt als goed
christen geen mensen zomaar gevangen nemen, tenzij je gevangen genomen mensen
ontmenselijkt. Je zegt ‘gewoon’: “dit zijn geen mensen” om je actie van het
gevangen nemen en verslepen naar een ander continent, te rechtvaardigen.
Racisme doet hier zijn intrede. Dartnell: de slavenhandel was weldegelijk
racistisch. Het komt mij als logisch voor. Het is maar dat we het weten.
Tot slot dan nog een saillant detail. Haïti was in de
slavernijtijd de bloeiendste Franse kolonie. De Haïtiaanse slavenopstand van
1791 tot 1804 leidde tot een revolutie aldaar. De
slavernij werd beëindigd en
de Fransen eisten een vergoeding voor de daardoor ‘gederfde schade’ (!). Deze
‘schuld’ werd pas afgelost in jaren vijftig van de vorige eeuw. Haïti is nu een van de armste landen ter
wereld…
Prof
dr Piet Emmer, emeritus hoogleraar Universiteit Leiden vult hierop het volgende
aan.
- Tot na
de ontdekking van Afrika was de slavenhandel niet racistisch. Oost-Europa
leverde toen de meeste slaven. Op den duur werden echter alleen Afrikanen,
Indianen en Aziaten als slaven door de Europeanen geaccepteerd, niet
mensen van hun eigen soort.
- Infectieziekten
speelden een cruciale rol in de expansie van Europa. Afrika kon pas
gekoloniseerd worden na de ontdekking dat kinine de gevolgen van een beet
van een malariamug teniet kon doen
- Afrikanen,
Aziaten en Indianen waren geen Christenen. Vandaar dat de krijgsgevangen
Arabieren tijdens de reconquista in Spanje tot slaaf werden gemaakt net
zoals de Arabieren de Christenen tot slaaf maakten.
- Frankrijk
erkende de onafhankelijkheid van Haïti op voorwaarde dat de regering de
kolonisten zou compenseren voor het onteigenen van de plantages en het
vrijverklaren van de slaven. Haïti heeft maar een deel van die compensatie
betaald (die in de loop der tijd trouwens verschillende keren verlaagd
werd) . Deze regeling maakte het mogelijk dat Haïti geld kon lenen op de
internationale kapitaalmarkt. De leningen terugbetalen was een probleem,
want zonder plantageproducten had Haïti nauwelijks inkomsten.