Karen van Oudenhoven, directeur van
het Sociaal Cultureel Planbureau, SCP, laat in haar FD artikel van 1-9-24
“Streng immigratiebeleid maakt Nederland niet mooier” weten dat het kabinet de
immigratie niet moet “problematiseren”, want “internationale uitwisseling en
immigratie zijn wezenlijke onderdelen van onze historisch gegroeide identiteit
en vormen de basis van onze huidige economie. Ze zegt verder “Migratie is al
eeuwenlang een belangrijk onderdeel van onze geschiedenis. Denk aan de komst
van 35.000 tot 50.000 hugenoten (Franse protestanten) rond 1700 of de
vluchtelingen uit België tijdens de Eerste Wereldoorlog.” Volgens haar vallen
de kosten van immigranten mee evenals de druk op de woningmarkt. Getto’s en sociale cohesie verdwijnt
Het is onthutsend dat een functionaris
op deze positie - SCP is raadgevende instelling voor de regering - op deze
wijze met de problematiek omgaat. Ze kent blijkbaar de meest basale literatuur
niet of ze lapt het aan haar laars. Waar te beginnen met een repliek? Ik heb
nota bene gisteren erop gewezen dat er alleenal in onze vijf grote steden 27
getto’s zijn met een uitzichtloze integratie vanwege de verschillende
identiteit van de immigranten. Het WRR rapport “De nieuwe verscheidenheid”,
29-5-18, wijst op het stageneren van de integratie, de botsing van culturen, de
gettovorming en de terugval van economische groei en productiviteit in Noord en
Zuid Holland door immigratie; de sociale cohesie holt achteruit. Wat de zeer
hoge kosten van immigratie betreft verwijs ik naar dr Jan van de Beek cs.
Voorts de gigantische druk op onderwijs en de zorg door de massa-immigratie is
genoegzaam bekend. Leest mevrouw Oudenjoven dit niet? Of haalt zij haar
schouders op? Ze gaat overal aan voorbij. Wat hebben we aan deze SCP? Kunnen we
ons belastinggeld niet beter gebruiken?
“Nederland is altijd
immigratieland geweest”
Over immigratie, emigratie,
overbevolking en vergrijzing heb ik met behulp van de WRR verslag gedaan in
mijn boek “Schaft ook Nederland zich af?”, 2019. Jammer dat ze het niet gelezen
heeft, want dan had ze beter geweten. Oudenhoven meent dat immigratie van alle
tijden is. Dat is op zich zo, maar ze vergelijkt appels met peren. De 35.000
hoogontwikkelde Hugenoten en Belgen, uit het Europese cultuurgebied is een
geheel ander slag laagontwikkelde miljoenen uit Afrika en het Midden Oosten. Ik
citeer uit “Schaft ook Nederland zich af”:
““Nederland is altijd immigratieland geweest”:
‘stil maar, het was vroeger net zo, er is
niets nieuws onder de zon, ga maar rustig slapen, er is niks aan de hand, het
komt goed’. Socrates zei:
“in
onwetendheid schuilt alle kwaad”. Ik voeg daar “
ontkenning” aan toe. Nederland heeft inderdaad ‘altijd’ migranten
opgenomen, Hugenoten, Belgische vluchtelingen, Sefardische Joden, Duitse en
Oost-Europese immigratie, katholieken en protestanten, maar toen, in de VOC
tijd en daarna, hebben we wetenschappers, kunstschilders, zeelieden en
ambachtslieden binnengehaald. De Sefardische Joden werden geweerd uit de gilden
en legden zich daarom toe op medische beroepen, makelaardij, geldhandel,
boekdrukkunst, suikerraffinaderij, wiskunde en diamanten. Waarom lukte de
integratie toen wel en nu minder goed? De mensen die toen binnenkwamen waren
van een uitstekend niveau, veelal direct inzetbaar. Vele bekende wetenschappers
waren er bij, zoals schrijver, filosoof Casparus Barleus (1584-1648),
boekdrukker, schrijver, uitgever van Franse afkomst Christoffel Plantijn
(1520-1589), filosoof en lenzenslijper Baruch Spinoza (1632-1677), kunstschilder
en graficus Gerard de Lairesse (1640-1711) gevlucht uit Luik in 1664 naar
Maastricht, en vele anderen. Historici en kunstkenners weten dat de Zuidelijke
Nederlanden een grote bijdrage leverden aan het sociaal-culturele leven. Maar
ze kwamen ook uit Spanje, Frankrijk en Portugal. Het was het neusje van de
zalm, een enorme verrijking van ons land, manna uit de hemel,
“having in a manner monopolized all the
sparkling wits of Europe”, zoals Lucassen en Penninx zeggen.
De huidige immigranten en die uit een ver verleden zijn niet
met elkaar te vergelijken. Voorheen kwamen ze hier om hard te werken en te
presteren. Dat moesten ze wel want er bestond niet het vangnet van een
verzorgingsstaat, zoals nu. Het was keihard werken of omkomen. De professionele
kwaliteit en de doelstelling van de nieuwkomers is nu geheel anders. In de
VOC-tijd ging het om handwerkslieden in een laagontwikkelde arbeidsmarkt. Thans
is het niveauverschil in arbeidsverhoudingen veel groter dan eertijds. In ons
hoogwaardig netwerk en IT-tijdperk vinden mensen uit het Midden-Oosten,
Afghanistan, Somalië en andere delen van Afrika geen of amper aansluiting op de
arbeidsmarkt, waardoor ze niet slagen en gefrustreerd raken en menen
gediscrimineerd te worden. De focus van de immigranten was toen dus geheel anders,
maar onze focus ook. Nu is onze focus deels goedkope arbeid, maar vooral ook
goedertierenheid en empathie(waan). In de VOC tijd kwamen de immigranten met
een enorme ‘drive’ om te integreren. Die drijfveer is van ultiem belang om te
slagen, maar die is er bij vele migranten nu niet. De huidige immigranten
kunnen de band met het thuisland behouden via social media en schotelantennes,
zodat men qua bewustzijn in het land van herkomst blijft. Dit is niet
bevorderlijk voor de integratie.
De
immigranten uit het Midden-Oosten, Afrika en Zuid- en Midden Europa zorgen voor
een braindrain uit de landen van herkomst. Dat is te betreuren, want ze hebben
juist deze spaarzame mensen zo hard nodig voor de opbouw van het land. Voorheen
wilden immigranten graag integreren, zodat immigratie niet gepaard ging met
botsingen. “Integreer niet!” zeggen
leiders, de directeur Nederlands Centrum Buitenlanders en imams door de
decennia heen. Allochtonen die wel integreren wordt dit verweten. Moslims
verschijnen amper bij nationale feestdagen en nationale herdenkingen. Hoe kun
je dan autochtonen ‘uitsluiting’ verwijten? “Integratie
zal op termijn gebeuren” menen autochtonen. Dat is naïef. Hoe hoger het
opleidingsniveau van de autochtone Nederlanders is, hoe naïever ze lijken te
zijn. Aan de onderkant van de opleidingspiramide weten ze beter.
Integratie is vaak schijn. President
Tayyip Erdogan meent dat assimilatie een misdaad is jegens de menselijkheid en
daar houden Turken zich dus aan. Een veilige veronderstelling lijkt dat
integratie niet plaatsvindt, nu niet, nooit niet, of slechts ten dele, de
succesgevallen die we in de media tegenkomen, die ons doen veronderstellen dat
het goed gaat met de integratie. Toch menen autochtonen uit een soort
zelfgenoegzame arrogantie “wij zijn zo
goed, integratie is onontkoombaar “. Eeuwenlang was er geen enkele
ondersteuning van overheidswege. Internet was er evenmin, dat nu de
mogelijkheid biedt tot onderling communiceren om gewenste locaties te bepalen.
Kortom, immigratie in vroeger tijden had een geheel ander karakter dan thans.
De aantallen zijn nu veel groter dan vroeger. In de Gouden Eeuw en later kwamen
tussen 1600 en 1800, dus twee eeuwen, circa 500.000 buitenlanders, christenen,
naar Nederland die zich permanent vestigden, zoals historici Jan de Vries en Ad
van der Woude beschrijven in “Nederland
1500-1815” (1995). Nu gaat het om meer mensen in slechts vier jaar tijd,
overwegend moslims. Tijdens Rutte 2 komen 535.000 immigranten ons land binnen,
veelal een tegengestelde levensvisie. Er is nooit een periode in de Nederlandse
geschiedenis geweest dat de islam vaste voet aan de grond kreeg, zoals dit nu
wel het geval is. Door de snelle integratie van immigranten uit vroeger tijden
ging de multiculturaliteit spoedig over in een monocultuur. Dat is nu niet het
geval. De multiculturaliteit blijft.
Kortzichtig
Hoe kan het dat iemand
met deze kortzichtigheid baas van het SCP is geworden? Ik wees er op dat in de
VS sprake is van the Machine, bestaande uit politiek correcte units die elkaar
figuurlijk de hand vast houden: grootbedrijf, wetenschappers, instituten,
financiële instellingen, politici. Zij vertegenwoordigen macht en kunnen dus de
waarheid claimen. Anderen hebben per definitie ongelijk, dus ongeacht de
feiten. Feiten worden genegeerd. De machine doet ook in Nederland voor.
Oudenhoven is daar een onderdeel van. Ze begrijpt niets van de immigratie
problematiek. Nee, beter is: ze WIL de immigratie problematiek
niet begrijpen.
Frits Bosch is econoom en socioloog. Hij is tevens auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”. Zijn meest recente boek is Kafkaistan.