In Den Haag wordt nu het Klimaatakkoord gepresenteerd. Het kabinet zegt 'we gaan iedereen verleiden mee te doen' en noemen het akkoord 'haalbaar en betaalbaar'. Is dat ook zo? Dit is wat we weten:
Energiebelasting
Het kabinet wil de prijs van gas duurder maken en die van elektriciteit goedkoper maken. Tot 2026 gaat de energiebelasting voor gas in totaal met 10 cent per m³ omhoog. In 2020 wordt het verhoogd met 4 cent en in de jaren erna met 1 cent per jaar. Dit zou neer moeten komen op gemiddeld zo'n 150 euro verhoging na zeven jaar.
Elektriciteit daarentegen zou met 5 cent per kWh omlaag gaan en neerkomen op 150 euro belastingverlaging. Het idee hierachter is dat men op deze manier sneller van het gas afstapt.
Dieselaccijns en motorrijtuigbelasting
In 2021 en 2023 wil het kabinet de prijs per liter diesel met 1 cent verhogen. Verhoging van benzineaccijns zijn voor nu geschrapt. Motorrijtuigbelasting voor bestelbussen gaat vanaf 2021 omhoog met 24 euro per jaar en loopt in 2023 op tot 72 euro extra. Hiermee wil het kabinet stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto's bekostigen.
Elektrische auto's
In 2024 gaan consumenten 360 euro betalen voor de aanschaf van een elektrische auto, tot die tijd is er nog vrijstelling. De oorspronkelijke subsidie van 6000 euro wordt nu waarschijnlijk gehalveerd en in de jaren erna afgebouwd.
Leaserijders gaan meer betalen door hogere bijtelling die stapsgewijs wordt verhoogd van 4 naar 8 procent volgend jaar, 16 procent in 2022 en 22 procent in 2026. Dit geldt overigens alleen voor auto's die minder dan 45.000 euro kosten en 40.000 euro in 2021. Vrijwel niemand die een fatsoenlijke elektrische auto aan kan schaffen zal dus korting krijgen.
Wel krijgen elektrische auto's mogelijk parkeervoordeel door gemeenten die een lager parkeertarief mogen aanbieden. Lijkt me sterk dat dat impact gaat hebben, gezien de prijsstijgingen die diverse gemeenten hebben ingevoerd.
Rekeningrijden
Vanaf 2026 wil het kabinet rekeningrijden invoeren: betalen per gereden kilometer. Dit zal echter door een ander kabinet worden ingevoerd. De opties die nu worden besproken zijn:
Dikke kans dat men campagne gaat voeren voor optie 1 en uiteindelijk bij optie 3 terechtkomt na een rechtszaak wegens discriminatie van consumenten of iets dergelijks.
Burger genaaid
Uitgangspunt van het Klimaatakkoord lijkt dus samen te kunnen worden gevat als: 'stimuleren tot goed gedrag, maar de overheid mag niet de dupe worden'. Je kunt er dus praktisch zeker van zijn dat wanneer mensen van het gas afstappen en elektrisch gaan rijden, die 5 cent korting op elektriciteit in no time weer wordt geschrapt. Er is dan namelijk toch geen alternatief meer. Ook die korting op parkeertarieven voor elektrische auto's gaat dan verdwijnen, want de vraag neemt simpelweg toe. Om nog maar te zwijgen over CO2-belasting voor bedrijven die zal worden doorberekend. Begin maar vast met sparen.