Vandaag publiceerde het CBS haar cijfers over de detailhandelverkopen over de maand april. Voor de vierde maand op rij waren deze (licht) hoger. Toeval of is er sprake van een structureel herstel? Ik denk geen van beide. Het is te vroeg om van een structureel herstel te spreken, zie ook
mijn column van gisteren. Echter, helemaal toevallig is de stijging ook weer niet. Zeker niet als we naar de maand april kijken. Niet alleen viel Pasen in die maand, ook het WK voetbal speelde een rol. Dat leid ik af uit de gestegen verkoop van consumentenelectronica. Juist die categorie is verantwoordelijk voor de stijging van non-food winkelverkopen in april. Iedereen wil natuurlijk een goed functionerende televisie hebben en ook horeca bedrijven plaatsen de nodige extra toestellen. Goede zaak voor de economie, zo'n WK.
In april 2014 was de omzet van de winkelverkopen 3,4 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Deze omzetgroei is de sterkste sinds november 2010. De omzet nam toe doordat consumenten meer aankopen deden, niet omdat de prijzen zijn gestegen.
Het is, zoals gezegd, de vierde maand op rij dat non-foodwinkels een hogere omzet konden noteren dan een jaar eerder en het is bovendien alweer ruim zes jaar geleden dat non-foodwinkels zo lang achter elkaar de omzet zagen stijgen. Echter, een kleine kanttekening moet hierbij wel worden gemaakt: de groei was in de afgelopen maanden bijzonder gering en ligt nog altijd beduidend onder het niveau van voor de crisis.
De consument gaf vooral in winkels met consumentenelektronica meer geld uit, maar de woninginrichters kampen met een tegenvallende omzet. Misschien dat die omzet aantrekt als er meer woningen worden gebouwd (voor eenpersoonshuishoudens)? Deze branche kampt al ruim 2,5 jaar met lagere omzetten.
Naast genoemde consumentenelectronica zette ook de omzetgroei van de postorderbedrijven en internetwinkels door. Deze was ruim 13 procent hoger in vergelijking met april 2013. Daarmee nam de omzet sterker toe dan in het eerste kwartaal van dit jaar. De groei in deze branche houdt onder andere aan doordat internetwinkels hun assortiment blijven uitbreiden.
Brancheorganisatie Detailhandel Nederland sprak van bemoedigende cijfers, maar hield ook een slag om de arm:
"De vrije val is ten einde en ook voor de komende maanden zijn we optimistisch. Maar de enorme krimp van de afgelopen jaren is hiermee nog niet goedgemaakt.
Detailhandel Nederland schat dat de omzet van de winkeliers nog minstens 15 procent lager is dan vóór de crisis. De belangenvereniging pleit daarom voor een verlaging van de accijnzen op tabak, alcohol en benzine. Daarmee moet worden voorkomen dat mensen over de grens gaan winkelen en daarbij niet alleen benzine, bier en sigaretten inslaan, maar ook direct andere boodschappen doen.
Naast deze aanbeveling speelt natuurlijk ook de koopkrachtontwikkeling van burger en bedrijf een rol, alsmede het vertrouwen in baanzekerheid en in de economische groei in het algemeen. Alle drie genoemde factoren zijn vooralsnog broos en daarom concludeer ik dat er nog geen sprake kan zijn van een structureel herstel. Maar het WK komt op het juiste moment: in de komende maand zullen vooral de horeca en de winkels die WK spullen verkopen hiervan profiteren. Laten we voor de Nederlandse winkeliers hopen dat de aanstaande WK finale tussen Oranje en de Rode Duivels gaat. Dát zou pas een impuls geven...
Hier vindt u een overzicht van mijn columns en u kunt mij hier volgen op Twitter.