Snelheidsverhogingen en dynamische snelheden op snelwegen hebben zo goed als geen effect op de luchtkwaliteit.
Dat blijkt uit experimenten met wisselende maximumsnelheden die vandaag naar de Tweede Kamer zijn gestuurd.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) wil graag hogere snelheden toestaan op plaatsen waar dat mogelijk is. De groen-beweging verzetten zich daar tot nog toe altijd tegen omdat het slecht zou zijn voor de natuur.
Daar blijkt dus niets van te kloppen. Moeder Natuur kan het prima aan dat we 130 rijden in plaats van 120. Tja, wie had dat nu gedacht?
Iedereen met een beetje gezond verstand, natuurlijk. GroenLinks, de Partij voor de Dieren en al die andere clubjes - waaronder Greenpeace - overschatten de invloed van de mens op de wereld om ons heen nogal. Op de één of andere manier geloven zij die Moeder Natuur zo opzichtig vereren dat zij geen enkel incasseringsvermogen heeft. De ironie hiervan ontgaat dit volk blijkbaar volledig.
Goed, nu dit bezwaar ook aan de kant is geveegd stel ik voor dat we de maximale snelheden overal (waar dat mogelijk is) verhogen. Het is tijd om de voorzichtigheid te laten varen: doorrijden met die hap.