Bij de organisatie Wakker Dier ligt men wakker over de lage prijzen van kippenvlees in supermarkten. De organisatie heeft kritiek op de lage prijzen omdat dit consumenten in staat stelt goedkoop te genieten van vlees. De lobby-organisatie gebruikt hiervoor vrijwel altijd de argumenten van dierenleed, maar heeft dus blijkbaar ook een visie op waar het naar toe moet met de vleesconsumptie van Nederlanders. Wakker Dier: "Minder vlees eten is hard nodig. Dat juist de marktleiders hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen, is schandalig." De media volgen het frame van de vegalobby vervolgens klakkeloos. Mediabedrijven RTL en NU.nl nemen de berichtgeving van Wakker Dier over middels de 'knip en plak'-methode om daarmee hun deel aan de communicatiecampagne te doen. Wellicht gaat het onbewust, maar RTL kopt vanochtend op haar website: 'Wakker Dier: supers stunten fors meer met vleesaanbiedingen' en NU.nl 'Wakker Dier ziet supermarkten steeds meer stunten met vlees'. Opmerkelijk in de titels van beide media is het gebruik van het woord 'stunten'. Oh men heeft weer persberichtjes lopen kopiëren hoor. Heel handig, want op die manier blijft de communicatiestrategie van de vegalobby in stand.
Alsof er levensgevaarlijke capriolen worden uitgehaald om u een stukje kip aan te bieden. Natuurlijk niet, maar hiermee wordt de indruk gewekt alsof een negatief fenomeen moet worden bestreden. Want dat u goedkoop vlees kunt kopen is iets negatiefs. Hiermee laten zowel NU als RTL zien dat zij meegaan in het frame dat de lobby-organisatie hen voorstelt middels een persbericht. Zo hadden de journalistieke organisaties ook kunnen kiezen om de daadwerkelijke betekenis van Wakker Dier neer te zetten, dat waar het allemaal toe leidt al we de vegalobby volgen, namelijk: 'Wakker Dier vindt dat u meer moet betalen voor vlees' of 'Wakker Dier wil dat u minder vlees eet'. Maar een dergelijke kop zou natuurlijk te negatief zijn voor de vegalobby.
[caption id="attachment_212998" align="aligncenter" width="673"]
De kop van RTL Nieuws waarin het frame van lobby-organisatie Wakker Dier klakkeloos wordt overgenomen. Bron: RTL Nieuws[/caption]
Waarom de media klakkeloos het perspectief van de vegalobby overnemen is een raadsel? RTL Nieuws doet er zelfs een moreel oordeel bovenop en markeert het artikel met 'schandalig', zoals u hierboven kunt zien. Als er iets schandalig is dan is het wel het klakkeloos overnemen van persberichten. Nu is het wellicht zo dat technisch gezien Nederlanders teveel vlees eten, wellicht zelfs meer dan gezond. Maar dat is niet het punt van het artikel. Wie zijn de vegaboys uiteindelijk om te bepalen wat de juiste prijs en de omvang van vleesconsumptie is? Hallo, de BTW is ook al gestegen dit jaar?