Waarom krijgt de Nederlandse douane een boete van 18 miljoen boete van Brussel?
De Europese Unie heeft op dit moment een echte inkomenstenbron. Als een douanie unie heft zij de douanerechten op alle inkomende goederen, die immers binnen de Unie vrij kunnen circuleren. De Lidstaten doen dat voor de Unie en mogen in ruil daarvoor 25% van het geïnde bedrag zelf houden.
Door Rotterdam is Nederland een groot importland. Daarom controleerde het Europese Parlement hoe Nederland omgaat met de heffingen. En dan blijkt Nederland het slecht te doen op het gebied van het opsporen van onregelmatigheden en het daarna innen.
Het is belangrijk om goed op te letten bij douanerechten: want alles wat niet door importheffingen binnenkomt, komt binnen via de bijdrage van de Lidstaten. En we weten hoe hard over het budget onderhandeld wordt. Terwijl tegelijkertijd honderden miljoenen per jaar te halen zijn in de EU door betere heffing en inning van importheffingen.
In haar jaarverslag over 2011 meldt de commissie ook nog dat Nederland dik 18 miljoen extra moet betalen aan Brussel vanwege exportcertificaten op de Antillen. Ik kan me niet herinneren dat we van deze enorme afdracht, een soort boete, ooit op de hoogte gesteld zijn. Ik ben zeer benieuwd waarom de commissie dat geld wil hebben en of Nederland het betaald heef en of dit vaker gebeurt.
Daarom een set Kamervragen. Lees overigens ook nog even de vorige Kamervragen over de verantwoording. In het jaarverslag van het ministerie van financiën stond heel weinig over de douane en dit jaar verscheen er geen beheerverslag van de belastingdienst.
Vragen van het lid Omtzigt aan de staatssecretaris van Financiën over de inning van Europese douanerechten in Nederland en de boetes die Brussel heeft opgelegd aan Nederland voor het niet, incorrect of onvolledig innen van Europese douanerechten.
1. Heeft u kennis genomen van het rapport Administrative performance differences between Member States recovering Traditional Own Resources of the European Union, dat op 28 februari 2013 door het Europees Parlement is uitgebracht (Directorate-General for internal policies, Policy Department D Budgetary affairs, IP/D/ALL/FWC/2009-056, PE 490.668)? (bron:http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/cont/dv/studytraditionalownresources/studytraditionalownresourcesen.pdf) 2. Klopt het dat Nederland in figuur 14 samen met Slowakije en Estland neergezet wordt als één van de drie landen waar de detectie van douanefraude en -onregelmatigheden in de onderzoeksperiode (2006-2011) bleef dalen tot onder het EU-gemiddelde? Wat zouden de oorzaken van deze daling kunnen zijn?
3. Indien de performance van Nederland bij het opsporen van douanefraude en onregelmatigheden in de onderzoeksperiode (2006-2011) niet gehalveerd zou zijn, hoeveel extra douanerechten had Nederland dan in 2011 kunnen invorderen? En hoeveel geld had Nederland daarvan voor haar eigen begroting gehad aangezien het 25% van de inkomsten zelf mag houden als perceptiekosten?
4. Klopt het dat Nederland slechts 23,21% van de in onregelmatigheidsgevallen opgelegde douanerechten heeft geïnd (in het jaar waarin de onregelmatigheid werd opgespoord), ver onder het Europees gemiddelde (41,78%) en minder dan in landen als Bulgarije en Cyprus?
5. Voor welke bedrag heeft de Europese Commissie in de onderzoeksperiode (2006-2011) Nederland aansprakelijk gesteld voor oninbaar geleden douaneschulden? Hoeveel daarvan is betaald en onder welke post worden dit soort boetes van de Commissie geboekt in de begroting?
6. Indien de Nederlandse douane in de onderzoeksperiode (2006-2011) dezelfde performance had gehad als Duitsland, hoeveel extra douanerechten had Nederland dan ingevorderd en hoeveel geld daarvan had Nederland dan zelf kunnen behouden?
7. Heeft u kennis genomen van het jaarlijkse activiteitenrapport van DG Budget van de Europese Commissie over 2011; in het bijzonder voor wat betreft de opmerkingen over de controle van Traditionele Eigen Middelen (Annual Activity Report 2011, DG Budget, Part 1 Policy Achievements/1.1.1. ABB activity: Budget execution, control and discharge/3.3. Control of the Unions traditional own resources op pagina 9,http://ec.europa.eu/atwork/synthesis/aar/doc/budg_aar_2011.pdf)? 8. Heeft de Europese Commissie Nederland verzocht om haar een bedrag van 18,2 miljoen te betalen omdat zij Nederland financieel aansprakelijk houdt voor ten onrechte in de Nederlandse Antillen uitgegeven exportcertificaten hetgeen heeft geresulteerd in een dienovereenkomstig verlies aan Traditionele Eigen Middelen voor het EU-budget? (bron: pagina 9 van dit rapport: Netherlands Antilles case (EUR 18.2 million): Similar to the Anguilla case, a call for funds has been sent to the Netherlands in January 2012.)
9. Wat is de juridische grondslag van deze aansprakelijkstelling van Nederland door de Europese Commissie?
10. Heeft Nederland inmiddels gevolg gegeven aan deze aansprakelijkstelling en het geclaimde bedrag aan de Europese Commissie over gemaakt? En indien dit het geval is: wie heeft dan dit bedrag betaald en onder welke post in de begroting is dit geboekt en hoe is het parlement hierover geïnformeerd?
11. Zo ja, betekent dat dan dat Nederland het met de rechtsgrondslag van de aansprakelijkstelling door de Europese Commissie eens is?
12. Zo nee, waarom niet? Wat is de stand van zaken bij de afdoening van dit dossier en hoe zal de Kamer daarover geïnformeerd worden?
13. Kunt u, voor de periode vanaf 2006, een overzicht geven van in welke gevallen en voor welke bedragen Nederland door de Europese Commissie aansprakelijk is gesteld voor administratieve fouten, verzuimen, nalatigheden e.d. die in de ogen van de Commissie leidden tot een minder-opbrengst aan Traditionele Eigen Middelen voor de EU dan wel Nederland eigener beweging bedragen aan de Commissie heeft betaald omdat zij zichzelf bij voorbaat als aansprakelijk beschouwde?
14. Is Nederland op andere beleidsterreinen door de Europese Commissie aansprakelijk is gesteld voor administratieve fouten, verzuimen, nalatigheden e.d. over de periode 2006-nu? Zo ja, op welke terreinen, waarom en voor welk bedrag?