In het verleden werd een bedrijf veelal vernoemd naar de eigenaar of de geleverde dienst. Vandaag de dag heeft de bedrijfsnaam vaak een diepere betekenis. Tussen alle bedrijven met algemene namen zien we steeds meer kleine en grote bedrijven de markt betreden met zeer abstracte namen. Wat is nu eigenlijk de reden achter deze wijziging? Internationalisering Waar organisaties nieuwe markten betreden moeten nieuwe stappen worden genomen. Deze stappen omvatten niet alleen het verrichten van export en werkzaamheden op juridisch gebied. In veel gevallen komt hier namelijk ook een naamswijziging bij kijken. Belangrijk is dat de bedrijfsnaam in deze internationale omgeving ook goed wordt opgevat en onthouden. Een Nederlandse naam zal in het buitenland niet altijd even fijn zijn uit te spreken en kan hierbij anders worden opgevat.
Trends Bedrijfsnamen zijn erg gevoelig voor trends. Waar tien jaar geleden veel bedrijfsnamen met hoofd -en kleine letters werden bedacht zie je dit nu haast niet meer gebeuren. Het mengen van de bedrijfsnaam met digitale tekens is ook een fase erg populair geweest. Denk hierbij aan bedrijven als
P&G. De huidige trend laat een opkomst van industriële en hippe, gezonde namen zien.
Digitalisering De digitalisering heeft de grootste bijdrage geleverd aan het veranderen van bedrijfsnamen en de organisatiestructuur. Door de digitalisering werd en is het voor haast ieder bedrijf van belang online aan de slag te gaan. Wanneer men online gezien en gevonden wil worden is een goede domeinnaam van groot belang. Al snel ontstonden problemen met het reserveren van domeinnamen. Bedrijven konden hun gewilde naam niet meer verkrijgen. Op dit moment spelen erg nog altijd veel organisaties met hetzelfde probleem. Er zal gezocht moeten worden naar alternatieven. Voor deze alternatieven kan een bedrijf als
GoSpaces uitkomst bieden. Dit bedrijf is ingesprongen op de grote vraag naar goede namen en bedenkt originele variaties op gewenste domeinnamen. Zo kan uiteindelijk toch nog een website worden opgezet!