De afgelopen jaren hebben telecomaanbieders die over hun eigen netwerk beschikken steeds meer terrein verloren aan kleinere providers zonder zo'n eigen netwerk.
Deze ontwikkeling lijkt zich steeds verder door te zetten, wat ook komt door het succes van zogenaamde sim only-abonnementen. Dit soort abonnementen stellen kleinere providers in staat om beter te concurreren met grote providers, die vaak op hun beurt weer beter in staat zijn om goedkope all-in pakketten te regelen met producenten van mobiele telefoons.
Twee jaar geleden hadden de kleine zogenaamde virtuele providers slechts 38 procent van de markt in handen. Daarbij moet je denken aan ‘virtuele merken’ als Telfort, Ziggo, Hollandsnieuwe en Tele2. Een jaar later, in 2015 dus, bedroeg het marktaandeel van deze providers al 41 procent. De verwachting is dat dit aandeel dit jaar en volgend jaar blijft groeien.
Tegelijkertijd leveren T-Mobile, Vodafone en KPN juist in aan marktaandeel, dit terwijl zij wél over hun eigen netwerk beschikken. Zo is Telfort, dat tegenwoordig flink aan de weg timmert met Telfort sim only, eigendom van KPN. Datzelfde geldt voor Simyo. Ondertussen is Hollandsenieuwe juist weer een dochteronderneming van Vodafone.
Volgens onderzoekers zijn de virtuele providers steeds populairder door de opkomst van sim only-abonnementen en door websites zoals Mobiel.nl, die de abonnementen, hun vormen en hun prijzen van verschillende providers naast elkaar zetten en met elkaar vergelijken. Daardoor is het gemakkelijker dan ooit voor de consument om een abonnement aan te schaffen bij een relatief kleiner bedrijf, wat natuurlijk een duidelijke impact heeft op de concurrentieposities van de verschillende providers.
Als het zo doorgaat is de kans groot dat virtuele providers steeds meer terrein winnen op de vooralsnog grotere, traditionele providers.
Welke provider gebruik jij? En heb je een normaal abonnement, een sim only-abonnement, of maak je gebruik van een prepaid-regeling?