TomTom krijgt steeds meer last van de concurrentie. De Nederlandse producent van navigatieapparatuur had vorig jaar een verwaarloosbare groei van de omzet en de winst.
Topman Goddijn zegt dat de verkoop van losse navigatie voor consumenten nog wel een stabiele basis vormt voor het bedrijf, omdat het marktaandeel in het afgelopen jaar nog werd vergroot. Het probleem is alleen dat de markt voor deze navigatiesystemen krimpt, aldus
de NOS.Één van TomToms problemen is dat mobieltjes tegenwoordig ook vaak navigatiesystemen aanbieden. Daarnaast zijn er nieuwe gadgets op de markt die simpelweg populairder zijn, zoals computertablets.
Het echte probleem van TomTom is natuurlijk dat het bedrijf een beetje is blijven hangen. Het is te weinig innovatief. En dan moet je er - op korte of op lange termijn - aan geloven. Dat is nu eenmaal één van de wetten van de vrije markt.
TomTom zal zichzelf moeten heruitvinden. Wat wil de consument, hoe kan het bedrijf hierop inspelen? Die vragen moeten beantwoord worden. Alleen dan kan TomTom weer zo succesvol zijn als het in het (redelijk recente) verleden was.