douwe egberts koffie kop

Koffieconcern JDE Peet’s boekt recordwinsten, consument trekt aan het kortste eind

Economie26 feb , 20:30

De prijs van koffie heeft een nieuw record bereikt en wie betaalt de rekening? Juist, jij. Terwijl de consument steeds dieper in de buidel tast voor zijn dagelijkse bakkie troost, boekt koffieconcern JDE Peet’s – het moederbedrijf van Douwe Egberts en Senseo – torenhoge winsten. Hoe dat kan? Simpel: hogere verkoopprijzen en een wereldwijde koffiemarkt die steeds grilliger wordt. Supermarkten en consumenten voelen de pijn, terwijl aandeelhouders van JDE Peet’s een extraatje opstrijken.

JDE Peet’s casht groots

De jaarcijfers van JDE Peet’s liegen er niet om: in 2024 steeg de omzet naar 8,8 miljard euro, een plus van 5,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Maar het echte spektakel zit in de nettowinst, die met maar liefst 49 procent omhoog schoot naar 543 miljoen euro. Een flinke comeback na het mindere jaar 2023, waarin de winst kelderde naar 364 miljoen euro. CEO Rafa Oliveira straalt en trakteert aandeelhouders op een dividendverhoging van 4,3 procent. Wie had gedacht dat dure koffie zó lucratief kon zijn?

Waarom is koffie ineens goud waard?

Belangrijke koffieproducerende landen, zoals Brazilië en Vietnam, krijgen te maken met extreme weersomstandigheden zoals vorst, droogte en mislukte oogsten. Minder bonen betekent hogere prijzen. Daarbovenop kampen transport- en logistieke ketens met problemen, wat leidt tot extra kosten en langere levertijden. JDE Peet’s rekent dit uiteraard door aan jou. Ondertussen stijgen de energiekosten en is er wereldwijde geopolitieke onrust, waardoor prijzen verder omhoog worden gedreven.

Supermarkten vs. JDE Peet’s: de koffie-oorlog

JDE Peet’s wil zijn prijzen doorvoeren, maar supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo liggen dwars. Het resultaat? Een bikkelharde prijsonderhandeling en lege schappen. In België heeft Colruyt inmiddels een deal gesloten, maar bij Delhaize zitten ze nog midden in de strijd. Ondertussen sta jij als klant met een lege winkelmand, of betaal je gewoon meer voor dezelfde pakjes koffie.

En de consument? Die mag dokken.

Volgens JDE Peet’s is de prijsstijging 'onvermijdelijk', maar voor de consument betekent het gewoon: meer betalen voor minder koffie. Ook horecazaken rekenen de hogere kosten door, dus reken maar dat jouw cappuccino of espresso binnenkort een extra euro kost. Want waarom zou JDE Peet’s de pijn dragen als ze die netjes bij jou kunnen neerleggen?

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten