De Aldi: omdat goedkoop helemaal niet slecht hoeft te zijn.
Nou ja, dat of: omdat Belgen
geen smaak hebben. Het Belgische biermerk Schulten Bräu is volgens onderzoekers en liefhebbers de beste bieraankoop. Het bier, dat wordt verkocht in de supermarktketen Aldi, eindigde in een test van de Belgische consumentenbond Test-Aankoop hoger dan bekende biermerken als Carlsberg, Stella Artois en Heineken.
Dat is toch wel een opvallend resultaat: de meesten hadden dat ongetwijfeld niet verwacht. Mij doet het denken aan cola-tests, van jaren geleden. Toen las ik al dat mensen die cola testten de goedkopere merken vrijwel altijd lekkerder vonden dan Pepsi en, jawel, Coca Cola.
En dat is meteen het probleem van kleine merken: hun merknaam is gewoon niet bekend. Mensen willen niet alleen een drankje drinken dat lekker is, maar het moet ze ook nog een ander speciaal gevoel geven. De grote merken doen dat, met dank aan de honderden miljoenen (of meer) die ze uitgeven aan advertenties.