Dit is wel een héél goedkope manier om klanten te winnen zeg. Maar ook wel slim.
Soms zien bedrijven een buitenkansje om ineens toe te slaan en de concurrentie een hak te zetten. Het gebeurt niet heel vaak dat dit kan, maar soms wél.
Zoals nu: De golf van kritiek op sociale media die kabelexploitant Ziggo over zich heen kreeg wegens de sponsordeal met Ajax, is ook concurrerende telecombedrijven niet ontgaan. Tele2 probeerde via een grote advertentie in De Telegraaf voetbalfans van andere clubs over te halen om over te stappen naar het eigen productaanbod.
Toen bekend werd dat Ziggo Ajax' nieuwe hoofdsponsor is geworden waren er al meteen flink wat Feyenoordfans (en supporters van andere clubs) die op sociale media lieten weten dat ze onmiddellijk over zouden stappen naar een andere kabelexploitant. Het werd zelfs echt een populair onderwerp op Twitter.
Hoewel de meeste bedrijven qua sociale media de hele dag door slapen geldt dat dus niet voor Tele2. Dat bedrijf ziet een mogelijkheid en maakt er meteen gebruik van.
Aan alle fans van PSV, Feyenoord, FC Twente, SC Cambuur, PEC ZWolle, FC Groningen, SC Heerenveen, Willem II, FC Utrecht, Vitesse, AZ, Excelsior, Go Ahead Eagles, ADO Den Haag, NAC Breda, Heracles Almelo en FC Dordrecht: Welkom bij Tele2.
Voor alle Ziggo klanten die niet staan te juichen.
Goedkoop en een beetje smerig, maar eigenlijk toch ook wel bijzonder slim en vooral heel grappig. In Nederland zijn dit soort acties eigenlijk not done. Tele2 heeft daar dus lak aan en slaat gewoon toe. Brutaal, maar tegenwoordig kan dat wel in ons land.
De vraag is nu hoe Ziggo hierop reageert? Als supporters van andere bedrijven echt massaal hun abonnement opzeggen heeft dat bedrijf toch een behoorlijk groot probleem. Of valt het uiteindelijk nog wel mee en roepen de hardcore fans nu uit boosheid het één en ander maar zetten ze niet door?
Volg Michael op Twitter: @MichaelvdGalien.