De kwestie van de ongenode Tunesische landverhuizers blijft de gemoederen bezighouden:
The leaders of France and Italy are meeting in Rome today (26 April) to discuss measures to tighten EU border controls amid rising tensions over how to deal with the thousands of migrants fleeing revolutions in north Africa.
French President Nicolas Sarkozy and his Italian counterpart Silvio Berlusconi are expected to use this 29th bilateral summit to call for a partial reintroduction of border controls, a move that would undermine one of the most significant integration steps of the European Union.
Aldus
EUobserver vandaag. Dit lijkt misschien een
technicality, maar het zou weleens groot nieuws kunnen zijn, zeker als we de
Daily Telegraph mogen geloven:
France and Italy will on Tuesday present Brussels with an ultimatum to tear up the free travel European border rules that has been the EU's signature accomplishment for 16 years.
Toe maar: 'tear up' (verscheuren), dat slaat uiteraard op het Verdrag van Schengen dat ten grondslag ligt aan het verdwijnen van de grenscontroles in het personenverkeer.
Hoe zat dat ook alweer met Schengen? Het begon allemaal in 1985 met een boottochtje op de Moezel. Staatslieden uit Frankrijk, West-Duitsland en de Beneluxlanden tekenden toen het Verdrag van Schengen dat de afschaffing, in 1995, van de grenscontroles voor personen tussen de aangesloten landen regelde. Men liep hiermee voor de troepen uit, want pas veel later werd dit verdrag geïncorporeerd in de EU-regelgeving, het zogenaamde acquis communautaire. Inmiddels zijn meer dan 20 lidstaten van de EU bij het verdrag aangesloten.
Die grenscontroles waren er natuurlijk niet voor niets. Voortvluchtige misdadigers en terroristen werden ernstig in hun bewegingsvrijheid belemmerd en konden niet zelden aan de grens in de kraag worden gevat. Illegale immigranten en andere ongewenste vreemdelingen konden dankzij die controles aan de grens worden tegengehouden.
Oponthoud gaven die grenscontroles doorgaans nauwelijks. Waarom moesten ze dan toch zo nodig worden afgeschaft? Schengen werd doorgedrukt door de voorstanders van verdere Europese integratie om het tanende Europa-gevoel van de burger een nieuwe impuls te geven. Nu Schengen steeds meer onder druk komt te staan wordt vaak een verband gesuggereerd tussen de afschaffing van die grenscontroles en het economisch succes van de EU. Dit is natuurlijk lariekoek. Het economisch succes van de Unie is te danken aan de gemeenschappelijk markt en dat succes wordt echt niet minder door oponthoud van hooguit een paar minuten bij het passeren van de grens tussen twee lidstaten.
Het Verdrag van Schengen dient geen enkel redelijk doel. Het batig saldo is gewoon negatief, dus weg ermee! Het valt daarom toe te juichen dat dit heilige huisje van de eurocratie, in deze vorm zijn langste tijd lijkt te hebben gehad. Want het is de Fransen ernst:
Europe is not the free movement of illegal immigrants. France wants to study the possibility of restoring border controls if there is a major influx at the gates of the Union.
Aldus de Franse minister van Europese zaken, Laurent Wauquiez, tegenover Journal du Dimanche. En ook de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken doet een duit in het zakje:
Referring to the EU's agreement on abolishing internal borders, Italian Foreign Minister Franco Frattini told daily Il Sole 24 Ore: "All treaties inevitably grow old. The Berlin wall of North Africa has come down and the context in which these treaties and I think also the Lisbon treaty, were written has changed radically."
Met de retoriek zit het dus wel goed, maar nu komt het aan op daden.
Update
Minister Leers heeft er duidelijk niks van begrepen, gelet op zijn uitspraken vanavond in de diverse tv-journaals en
Nieuwsuur. De beste man haalt alles door elkaar. Hij heeft het over de terugkeer van de douane. Dat is de instantie die het goederenverkeer controleert, en natuurlijk zou dat niet goed zijn voor de handel. Maar controle van het goederenverkeer is helemaal niet aan de orde als Schengen op de schop gaat. Het gaat alleen om de controle op het personenverkeer. Gewoon paspoortcontrole, in Nederland een taak van de Marechaussee. En zoals hierboven reeds aangegeven, heeft die paspoortcontrole geen noemenswaardig effect op het functioneren van de gemeenschappelijke markt. Leers moet zich als de weerga aansluiten bij Frankrijk en Italië in plaats van kletspraatjes te verkopen.