De reisbranche, vertegenwoordigd door Frank Allard van luchtvaartkoepel Barin, beweert dat een nationale vliegtaks niks uit zal halen, al helemaal geen CO² reductie. Aldus de Telegraaf. Volgens hem zou zo'n taks alleen effect hebben wanneer het continentaal of zelfs mondiaal zou worden toegepast. Tot die tijd ziet de beste man geen heil in zo'n plan. Hij stelt dat de reizigers gewoon de dichtstbijzijnde grens over zullen gaan en vanaf het eerste vliegveld naar hun bestemming zullen vliegen.
Als dat zo is zou alleen de Nederlandse reisbranche geraakt worden met deze maatregel (zoals wel vaker met GroenLinks plannen het geval is) en blijft het CO² niveau gewoon op het huidige peil.
Frank Oostdam, topman van reisbrancheorganisatie ANVR, meent ook dat een taks waarvan het geld in de schatkist verdwijnt in plaats van naar
CO²-reductie gaat, een onzin maatregel is. Ook hij vind dat zo'n regel alleen zin heeft als het in andere landen ook wordt toegepast en de opbrengsten daadwerkelijk wordt gebruikt om de CO² terug te dringen.
Beide heren reageren op een onthulling in de Telegraaf waaruit blijkt dat het kabinet in 2021 een vliegtaks zou willen invoeren. Dit omdat zij voor de tijd de overige EU-lidstaten niet mee zullen kunnen krijgen.
Wanneer de taks doorgaat kan een ticket voor een enkele reis met gemak €40,- duurder worden. De burger en bedrijven worden genaaid, de staatskas weer gespekt óf iedereen wordt genaaid. Strak plan zo'n vliegtaks...