Het onderzoeksbureau Buzzcapture heeft tijdens de eerste honderd dagen van dit kabinet anderhalf miljoen online politieke uitingen op internet onderzocht:
Van deze uitingen op bijvoorbeeld Twitter, telegraaf.nl en nujij.nl hadden er ruim achthonderdduizend betrekking op de regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV. Meer dan de helft hiervan, ruim 450 duizend, ging weer over de PVV.
(...)
Voordat Rutte zijn intrek nam in het Torentje was achttien procent van de berichten over de VVD'er positief. Na de eerste honderd dagen is dit percentage opgelopen tot 31 procent. Het aantal negatieve uitingen is teruggelopen van 32 naar tien procent.
Of, zoals De Volkskrant het samenvat: Rutte populairst op social media, Wilders domineert. Opnieuw goed nieuws voor DDS-I: eerder bleek al dat DDS-I in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen er in de peilingen beter voor staat dan bij de Tweede Kamerverkiezingen en nu gaat DDS-I er dus ook in de online-beeldvorming op vooruit. De rechtse dominantie op het internet weerspiegelt echter ook het falen van WNL en andere pogingen om de oude media te verrechtsen.
Immers: hoe linkser de oude media, des te rechtser het internet. Omgekeerd gaat uiteraard ook op: waar de oude media rechts zijn, zoals in Italië, daar is het internet overwegend links. Tegen die logica van de vrije markt valt nu eenmaal niet op te subsidiëren. De publieke omroep en geschreven media kunnen dan ook niet links genoeg zijn: de virtuele vrije markt corrigeert het wel.