KLM-piloten zijn woedend over de opzegging van het pensioenakkoord door de luchtvaartmaatschappij. Vrijdagavond meldde KLM plotsklaps dat ze geen geld heeft om de jaarlijkse indexatie van de pensioenen te betalen. Het gaat om een bedrag van €600 miljoen dit jaar. Tevens heeft KLM vrijdag de indexatieafspraak opgezegd. De luchtvaartmaatschappij kan zich beroepen op een afspraak uit het zogeheten Strot-akkoord, meldden ingewijden aan De Telegraaf. Daarin staat dat de bijstorting niet plaats hoeft te vinden als dit niet meer kan of lukt. KLM zegt dat ze het geld nodig heeft om vliegtuigen te kopen of nieuwe stoelen, meldt De Telegraaf.
Pilotenvakbond VNV reageert via een brief van voorzitter Steven Verhagen richting haar achterban: 'Door de vliegdienst bent u vandaag op de hoogte gesteld van het besluit van de directie om de pensioenovereenkomst per 1 december aanstaande op te zeggen. Ondanks verwoede pogingen in de afgelopen weken om dit probleem via goed overleg structureel op te lossen is het ons niet gelukt om de directie op andere gedachten te brengen.
Het bestuur betreurt deze stap omdat dit een structurele oplossing niet dichterbij brengt. Het heeft bovendien veel weg van paniekvoetbal. Naast het feit dat het reeds turbulente tijden zijn, had de VNV gehoopt dat met de majeure cao-aanpassingen van vorig jaar het voor de vliegers rustig zou blijven gedurende de looptijd van de cao. Deze aanslag op onze pensioenvoorzieningen is bij het bestuur volledig verkeerd gevallen. De VNV heeft nota bene dit probleem reeds tijdens het cao overleg van vorig jaar aangekaart. KLM vond het toen niet urgent genoeg om het onderdeel van het toenmalige cao-traject te maken en koos voor andere afspraken.
Wij begrijpen dat ook u verbaasd of wellicht boos bent. Een dergelijke actie van de directie brengt onzekerheid met zich mee en roept op zijn zachtst gezegd vragen op. De VNV stelt zich op het standpunt samen met haar externe adviseurs dat deze overeenkomst niet per 1 december 2016 kan worden opgezegd. Desondanks heeft de VNV, ook nu weer, haar bereidheid getoond te zoeken naar een structurele oplossing met KLM.
Uiteraard willen wij u op een dergelijk onverwacht bericht op vrijdagmiddag een gedegen en inhoudelijke reactie geven. Komende week zullen we u dan ook tot in detail op de hoogte brengen. Wij vertrouwen op uw geduld en begrip in dezen.'
De pilotenbond heeft het al langer aan de stok met de KLM-directie. Zo vindt de bond dat prijsvechters als Easyjet en Ryanair en Gulfcarriers uit het Midden-Oosten worden bevoordeeld boven de traditionele Homecarriers. De prijsvechters zouden te makkelijk nieuwe landingsrechten krijgen, de Gulfcarriers zouden verkapte staatssteun ontvangen. Maar velen betwijfelen deze visie en stellen dat Air France KLM beter op de kosten moeten letten.
De concurrentie in de internationale luchtvaart is moordend en de traditionele maatschappijen zullen alle zeilen moeten bijzetten om die concurrentie het hoofd te bieden. Vandaar het besluit van de KLM-directie om de goudgerande pensioenregeling van de KLM-piloten op te zeggen.