Personeelsleden van ProRail en de Nederlandse Spoorwegen zijn uiterst kritisch over hun eigen 'topmensen'.
In het kort komt het erop neer dat het personeel van beide bedrijven
vindt dat de kou niets te maken heeft met de recente wanprestaties. Welnee, het ligt aan het management, dat er al tijden een zootje van maakt:
De officiële versie is dat de huidige problemen worden veroorzaakt door brokken ijs die van de treinen in de wissels vallen. Een NS-manager noemt deze lezing onzin. 'Hoeveel ijsblokken denkt u echt dat er precies tussen de wissels zijn gevallen?'
De rigide scheiding tussen spoorbeheerder ProRail en vervoersbedrijf NS maakt het onmogelijk om adequaat op winterse omstandigheden te reageren. Dat is de werkelijke reden van de problemen op het Nederlandse spoor, zeggen medewerkers van NS en ProRail.
Natuurlijk zouden beide kampen ook gewoon wat beter met elkaar kunnen communiceren, maar afijn. Misschien dat dit niet in het DNA zit van de mensen die het voor het zeggen hebben bij ProRail en de NS. Communiceren kun je leren. Of toch niet?
Hoe het ook zij, het personeel heeft wel een erg goed punt als het uitlegt dat machinisten nu zelf niets meer mogen doen aan de rails. Ook niet als zij het probleem in enkele minuten kunnen oplossen:
Machinisten losten problemen met vastgevroren wissels vóór de splitsing vaak zelf ter plekke op. Het is NS-personeel nu niet meer toegestaan aan de rails van ProRail te zitten. Bij sneeuw stranden daarom onnodig veel treinen. In plaats van NS-personeel ter plaatse in te schakelen, treedt er nu een complex protocol in werking. Uiteindelijk gaat een monteur van een onderaannemer van ProRail de weg op, om soms uren later te arriveren.
De oplossing ligt dus voor de hand: de twee bedrijven moeten weer worden samengevoegd. Ik begrijp werkelijk niet hoe de scheiding tussen ProRail en de NS in het voordeel zou moeten uitpakken van treinreizigers. De gedachte erachter ontgaat me volkomen.
Wat me bij het volgende punt brengt (wonderen zijn de wereld echt nog niet uit mensen): ik ben het zowaar een keer eens met de FNV.
Nederland heeft een van de drukste spoorwegnetten ter wereld. Juist daarom is snelle besluitvorming bij incidenten cruciaal om het treinverkeer op gang te houden. 'De huidige organisatiestructuur waarin managers van NS en ProRail eerst moeten vergaderen voordat een trein mag worden omgeleid, staat dit in de weg', zegt Roel Berghuis van FNV Spoor.
Er is dus weer eens sprake van een ongelooflijke bureaucratische rotzooi die een snel besluitvormingsproces in de weg staat. Het doet allemaal nogal antiek aan. Decennia geleden probeerde men de zaken op deze manier te regelen, maar dit is niet meer van deze tijd. Juist tegenwoordig is van het grootste belang om zo snel mogelijk, in zo kort mogelijke tijd beslissing te nemen.