Webshops zijn niet meer weg te denken uit het leven van alledag. Dat is mede te danken aan het feit dat ondernemers steeds beter gebruik weten te maken van de mogelijkheden die het internet biedt. Vooral retailers die ook in de winkelstraat aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld modeketen Van Tilburg Online (door dagblad De Telegraaf uitgeroepen tot 'beste modeketen van Nederland), maken een stormachtige groei door.
Het heeft de afgelopen jaren alleen nog maar meer consumenten online gelokt. Tachtig procent van de Nederlanders koopt inmiddels regelmatig spullen online. Het bedrag dat we voor online aankopen besteden, stijgt bovendien aanzienlijk. In 2015 zullen we samen maar liefst €6 miljard besteden via online winkelen, een stijging van 50% ten opzichte van vorig jaar.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferde daarbij dat de omzet van 'multi-channel' bedrijven, die zowel een site als een plek in de winkelstraat bieden, bijna tweemaal zo snel groeit als die van pure internetverkopers. Eigenlijk is dat ook niet meer dan logisch. Als consument wil je immers niet alleen het gemak hebben van online bestellen maar ook de extra service die een winkel biedt. Niets is immers prettiger dan het mooie paar schoenen dat je bij Omoda online hebt gezien vervolgens eerst eens te passen voordat je tot een bestelling overgaat.
Het einde van de groei van webshops lijkt dan ook nog lang niet in zicht. Online betalen wordt steeds makkelijker en steeds veiliger, het assortiment steeds uitgebreider. Waarom zou je daar als klant geen gebruik van willen maken?