Je kunt niet vroeg genoeg beginnen.
Moeten
scholen gebruikt worden om kinderen uit verschillende milieus, etnische achtergronden en opleidingsniveaus met elkaar te leren omgaan? Als het aan de
Onderwijsraad ligt wel. Geert ten Dam, hoogleraar onderwijskunde en scheidend voorzitter van de Onderwijsraad (een vrouw, overigens),
zegt dat in gesprek met Trouw.De autonomie van scholen is de laatste twintig jaar veel groter geworden. Het integratievraagstuk ligt inmiddels ook op hun niveau. Scholen pakken dat helaas nog te weinig met elkaar op. Men denkt soms dat we wel klaar zijn met het praten over sociale integratie in het onderwijs, maar de Onderwijsraad vindt dat dat niet zo is.
Het behoeft geen verdere uitleg dat er
op dat gebied inderdaad flink wat te doen valt. Het integratiebeleid van verschillende achtereenvolgende regeringen
heeft gefaald. Punt.
Ten Dam heeft natuurlijk gelijk het belangrijk is dat met name allochtone leerlingen in contact komen met
autochtone leeftijdsgenootjes. Daarbij zou het niet onhandig zijn als die autochtonen sociaal uit een beter milieu komen. De combinatie allochtone tokkies en autochtone tokkies levert namelijk weinig goeds op. Dan krijg je van
die blanke Nederlanders die zich gedragen alsof ze in Marokko geboren zijn en op latere leeftijd naar ons land zijn verhuisd.
Toch is het moeilijk zo niet onmogelijk om scholen te
dwingen hier iets aan te doen. De eerste verantwoordelijkheid van een school is namelijk om kwalitatief goed
onderwijs te leveren. Als bepaalde soorten leerlingen het algemene niveau van de school naar beneden trekken is het niet zo vreemd dat die onderwijsinstellingen de toestroom van dergelijke kinderen willen beperken.
Ten Dam heeft dus gelijk om ervoor te pleiten dat scholen meer aan
integratie doen
en rekening houden met elkaar, maar in de praktijk zal het lastig voor ze zijn om dat daadwerkelijk te doen.
Maar goed, alle kleine beetjes helpen. Als ze dit beter met elkaar coördineren en hun integratierol serieus nemen kan het op termijn zowaar iets positiefs opleveren voor de samenleving.