Puik plan van de SGP: de onderwijsinspectie mag niet meer op de stoel van de leraar gaan zitten en bepalen hoe hij of zij moet lesgeven.
Dit stelt Elbert Dijkgraaf in het kader van het
wetsvoorstel over de Onderwijsinspectie. De huidige inspectievorm is veel te smal en te beperkend, wat de onderwijskwaliteit niet ten goede komt. De
SGP wil de leraren en scholen hun verantwoordelijkheid teruggeven. Een nieuwe koers, met als fundament het vertrouwen in leraren.
In de huidige vorm is de Onderwijsinspectie een strenge controleur - met tunnelvisie bovendien. Scholen worden
afgerekend op basis van de resultaten van hun leerlingen op het gebied van rekenen en taal. Maar kwalitatief goed onderwijs is meer dan rekenen en taal. Onderwijs moet zich bezig houden met de brede ontwikkeling van een kind en houdt niet op bij het kunnen maken van staartdelingen.
Bovendien heeft de inspectie de afgelopen jaren haar greep op de scholen proberen te verstevigen, met grote didactische onvrijheid als gevolg. Er zijn voor scholen de laatste jaren telkens criteria bijgekomen zijn waarop zij worden afgerekend, zonder dat er criteria verdwijnen. Dijkgraaf:
Kwaliteit en didactische vrijheid gaan hand in hand. Het parlementair onderzoek naar de onderwijsvernieuwingen heeft laten zien dat de overheid ten onrechte trad in de didactische vrijheid van scholen. Dat levert flinke problemen op. Kamerbreed is daarom gezegd: deze richting moeten we niet meer in. Ook het kabinet heeft die koers gesteund. Hoe is het dan mogelijk dat de inspecteur-generaal van het onderwijs in een recent interview zegt dat oudere leraren bijgeschoold moeten worden omdat zij teveel vasthouden aan hun vertrouwde manier van klassikaal lesgeven?
Goede leraren moeten hun lessen kunnen geven zoals zij dat zelf het beste achten. Daar zijn het vakmensen voor. De Onderwijsinspectie kan alleen een gunstige bijdrage leveren, wanneer zij haar kwantitatieve bril afzet en oog heeft voor de totaliteit van factoren die onderwijs goed of slecht maken.
Ook bij andere partijen zien we deze gedachte terug:
Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraar. Elias (VVD) en Beertema (PVV) juichen het dan ook toe dat minister Van Bijsterveldt de inspectie daaraan voortaan meer aandacht laat besteden. Beertema waarschuwt dat de inspectie dat niet moet doen aan de hand van de cijfers die de schoolbesturen aanleveren. Inspecteurs moeten daarvoor de school in, want leerlingen en leraren weten het beste welke docenten onder de maat presteren, aldus Beertema.
Vertrouwen in leraren als fundament voor het onderwijsmodel - een van de beste ideeën over onderwijs die ik de laatste tijd ben tegengekomen.