NS gaat beginnen met het testen van de zelfrijdende trein. Die innovatie zat er natuurlijk een keer aan te komen en lijkt nu ontzettend dichtbij. Voor de NS is dit natuurlijk een flinke kans op kostenbesparing. Tussen Lelystad en Zwolle worden de eerste testrits met de Robo-trein gehouden. De machinist is nog wel aanwezig, maar hoort in principe alleen in te grijpen als het echt nodig is. Feitelijk zit hij daar dus te kijken hoe z'n eigen baan verdwijnt en moet hij er nog aan meehelpen ook.
Vanuit de NS is het volstrekt logisch om over te gaan op automatische treinen. Ieder kind van mijn generatie die in aanraking is gekomen met zo'n Lego-trein, vraagt zich al jaren af wat zo'n machinist daar eigenlijk nog doet. Ook is het voor de NS nogal een logistieke nachtmerrie om continu machinisten te wisselen. Op een dag rijdt een machinist misschien wel in vijf verschillende treinen en moet soms binnen 3-10 minuten van trein wisselen op de aan hem doorgegeven stations. Wanneer er vertraging ontstaat bij één trein, komt het dus nog wel eens voor dat een andere trein óók vertraging heeft omdat de machinist niet aan boord kan komen. Duur geintje.
En wat te denken van getraumatiseerde machinisten? Ontzettend sneu natuurlijk wanneer zij een aanrijding meemaken, maar de hulp die zij nodig hebben kost behoorlijk wat geld. Dat gaat met een geautomatiseerde trein natuurlijk niet gebeuren. Next stop: auto's.