Piloten na landing een applausje geven, is in sommige landen gebruikelijk. Terecht.
Voor de vliegindustrie is 2014 een jaar geworden om snel te vergeten.
Op 8 maart was vlucht MH370 onderweg van Kuala Lumpur naar Peking. Aan boord waren 239 inzittenden. Het vliegtuig verdween boven de oceaan van de radar en is tot op de dag van vandaag nooit meer teruggevonden.
Ruim vier maanden later, op 17 juli, vlogen 298 mensen, onder wie 193 Nederlanders, met vlucht MH17 over Oost-Oekraïne, alvorens door rebellen uit de lucht te worden geschoten.
En nu, op de valreep van het nieuwe jaar, weer een vliegramp. Dit keer vlucht QZ8501 van AirAsia. Het vliegtuig was onderweg van Surabaya naar Singapore met 162 mensen aan boord, toen het neerstortte in de oceaan.
Gelukkig voor de nabestaanden lijkt het vliegtuig al te zijn gelokaliseerd, melden diverse media.
Indonesische reddingsdiensten hebben meer dan veertig lichamen geborgen in de buurt van de plek waar het vliegtuig van AirAsia zondag verdween. Ook zijn wrakstukken in de Javazee gevonden.
Lichamen worden gevonden op tien kilometer van de plek waar het vliegtuig zich bevond toen het voor het laatst contact had met de luchtverkeersleiding.
Het water is daar ondiep, ongeveer 30 meter. De Indonesische luchtmacht zegt onder het wateroppervlak de vorm van een vliegtuig te hebben gezien.
Amerikaanse media melden dat nabestaanden van de passagiers van het vermiste toestel zijn uitgenodigd op het hoofdkantoor van de reddingsorganisatie.
Dat leverde trieste taferelen op, aldus CNN.
Some people fainted and stretchers were taken into the room. Family members burst into tears, dabbing their eyes as officials passed out tissues. Some sat with their eyes full of tears, hands covering their mouths, or heads buried in their hands.
Niemand die in deze vliegtuigen stapte, had gedacht dat ze zouden neerstorten. De slachtoffers hadden net zo goed u of ik kunnen zijn. Laten we daarom, zo aan het einde van 2014, dankbaar zijn dat wij er allemaal nog zijn.
Hoe veilig vliegen volgens de statistieken ook is, het zou mooi zijn als Nederlanders, net als Zuid-Europeanen, piloten na een veilige landing een applausje zouden geven.