De tweede vrije training voor de Grand Prix van Japan is
vrijdag allesbehalve soepel verlopen. In een sessie die werd onderbroken door
maar liefst vier rode vlaggen, kregen coureurs nauwelijks de kans om een
representatieve run te rijden. Onder de weinige die dat wel lukte, was Oscar
Piastri het snelst. De Australiër klokte een 1.28,114 op het circuit van
Suzuka, waarmee hij teamgenoot Lando Norris net voorbleef. De training werd meerdere keren stilgelegd, wat resulteerde
in een gefragmenteerd verloop waarin ritme opbouwen vrijwel onmogelijk was. De
eerste onderbreking kwam na een crash van Alpine-reservecoureur Jack Doohan,
die hard de muur in ging. Die neutralisatie duurde bijna 25 minuten. Daarna
volgde een stilgevallen Fernando Alonso, een brandend stuk gras langs de baan,
en als klap op de vuurpijl opnieuw vuur langs het circuit in de slotseconden
van de sessie.
“Het was voor iedereen chaotisch met alle rode vlaggen,”
zei
Max Verstappen na afloop. “Vandaag was al met al een moeilijke dag voor mij. We
hebben veel geprobeerd met de auto, maar het komt nog niet echt bij elkaar.”
McLaren oppermachtig
Op het korte moment dat er wél geracet kon worden, toonde
McLaren zijn snelheid. Piastri en Norris waren een klasse apart, terwijl Racing
Bulls verrassend goed uit de verf kwamen. Isack Hadjar reed de derde tijd, op
slechts vier tienden van Piastri, en Liam Lawson – terug van weggeweest –
klokte de vijfde tijd. Daarmee waren de Racing Bulls opvallend sneller dan
grote broer Red Bull Racing, waar Verstappen slechts als achtste eindigde.
Dat moet volgens sommigen met een korrel zout worden
genomen: Racing Bulls staan erom bekend op vrijdagen met een agressievere
motorstand te rijden. Desondanks is de performance opvallend, zeker omdat
Hadjar in beide trainingen snel was en Lawson zich direct weer liet zien.
“We hebben zeker nog huiswerk te doen”
De Nederlander klaagde tijdens de training over onderstuur
en reed zijn snelste ronde op de medium-banden, zonder nog echt te pushen. “Het
was vrij lastig om een goede ronde neer te zetten. Je hebt hier op dit circuit
veel vertrouwen en commitment nodig, maar op dit moment voel ik dat nog niet.
We hebben zeker nog huiswerk te doen.”
Yuki Tsunoda, sinds kort Verstappens teamgenoot bij Red
Bull, reed geen snelle ronde in VT2 en eindigde zestiende. In de eerste
training liet hij nog wel wat zien, met een knappe zesde tijd. Daarmee zat hij
slechts een tiende achter Verstappen, wat een veelbelovende indruk maakte in
zijn eerste optreden sinds de terugkeer van Liam Lawson naar Racing Bulls.
Koude omstandigheden, kans op regen tijdens race
Het weekend in Suzuka wordt gekenmerkt door lage
temperaturen – slechts 14 graden tijdens VT1 – en een straffe wind. De
weersvoorspelling voor zondag belooft weinig verbetering: met een kans van 60%
op regen zou de race zomaar net zo chaotisch kunnen verlopen als de trainingen.
De vraag is nu of Red Bull Racing en Verstappen het tij
weten te keren voor de kwalificatie. Eén ding is zeker: McLaren en Racing Bulls
hebben vrijdag indruk gemaakt – en dat is een zeldzaamheid in een normaal door
Red Bull gedomineerd seizoen.
De week van de Lentekriebels staat weer op het punt van beginnen. En dat is zorgwekkend. Lentekriebels is namelijk niets meer of minder dan de seksualisering van onze jeugd. Onze vrienden van Gezin in Gevaar verzetten zich hiertegen. Met kracht. Bestel nu GRATIS hun Zwartboek Lentekriebels om te ontdekken waar die walgelijke Rutgers-week echt over gaat - en kom in verzet!