Sneeuwvlokje? Probleem. Herfstblad? Probleem. Meer reizigers? Inderdaad: probleem! De NS heeft het er maar zwaar mee. Ondanks dat september altijd de drukste treinmaand is, heeft de NS toch weer extra maatregelen nodig.
De NS spreekt van 'groei' omdat ze naar verwachting van 35 miljoen naar 36,7 miljoen reizigers gaan. Het lijkt echter meer op een 'piekje'. Mensen komen terug van vakantie, studenten gaan weer naar de universiteit en hogeschool. Werkelijk een echte 'uitdaging'.
Afijn, op negen drukke stations zullen perrons worden verlengd en de meest populaire trajecten zullen langere treinen krijgen. Op Eindhoven na gaat het om zo'n beetje alle trajecten in de Randstad.
De vraag is alleen waarom ze bij de NS ineens 1,7 miljoen meer mensen verwachten dan in andere jaren? Natuurlijk gaat niet iedereen op hetzelfde moment van vakantie terug naar huis. Er zijn ook meer verse studenten bij gekomen en dat is vast niet alleen gebaseerd op OV-kaart aanvragen.
Nederland raakt vol
Buitenlandse studenten en migranten zullen ook in grote aantallen naar Nederland zijn gekomen. Het gaat hier namelijk niet alleen om de maand september, NS lijkt te maken te krijgen met structurele groei. En natuurlijk is dat óók weer een probleem. Sterker nog, er is weer eens meer geld nodig want: perrons zijn te kort, er zijn te weinig treinen, er is te weinig spoor en noem het allemaal maar op. Nederland lijkt verstopt te raken. De winst voor NS gaat echter wel flink omhoog (van 21 miljoen vorig jaar naar 94 miljoen euro voor 2019).