MH17-doofpot: overheid maakte afspraken met luchtvaartmaatschappijen, maar weigert die openbaar te maken

Geen categorie29 aug 2017, 10:00

Verschillende keren zijn er Kamervragen gesteld, maar de indieners wachten nog steeds op antwoord.

De Kamervragen van Pieter Omtzigt over MH17 zijn eigenlijk heel simpel: de ministers van Buitenlandse Zaken (Timmermans), Binnenlandse Zaken (Plasterk), de NCTV (onder verantwoordelijkheid van minister Opstelten en Schoof) maakten in 2013, dus een jaar voordat MH17 uit de lucht werd geschoten, afspraken over het delen van informatie met luchtvaartmaatschappijen.

Dat liet staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur & Milieu) in 2016 tussen neus en lippen door weten aan de Tweede Kamer. Het aparte? Die afspraken zijn nooit openbaar gemaakt. De Kamer heeft er al drie keer om gevraagd, maar steeds nul op het rekest gekregen. Sterker nog, de afspraken worden niet eens genoemd in het OVV-rapport over MH17.

Toch weten we dat de Nederlandse overheid veel informatie had over de situatie in Oekraïne. Daarom staat Omtzigt -- en de rest van de CDA-fractie -- erop dat er antwoorden komen: wat waren de afspraken en hoe zijn ze gedeeld.

De vragen die vorige week werden ingediend:

Wat wist Nederland en wat deelde Nederland met de Nederlandse maatschappijen?

Op 22 februari 2016 schreef het kabinet aan de Kamer: «Er zijn door BZ, BZK en NCTV in 2013 afspraken gemaakt over de manier waarop concrete informatie door de overheid met de luchtvaartmaatschappijen wordt gedeeld. Deze afspraken zijn aan de hand van bevindingen van het OVV-rapport en gesprekken met de sector geactualiseerd en zullen binnenkort worden besproken met de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen.» De leden van de CDA-fractie waren zich niet bewust dat formele afspraken bestonden. Het bestaan van deze afspraken konden de leden niet terugvinden in het OVV-rapport. Daarom vroegen de leden van de CDA-fractie twee keer om deze afspraken. In schriftelijke vragen van de leden Van Helvert en Omtzigt (ingezonden 17 juli 2017) en in vraag 14 van de lijst van feitelijke vragen (Kamerstuk 33 997, nr. 102). De eerste moet nog beantwoord worden en het tweede antwoord verwijst naar de eerste vragen die nog beantwoord moeten worden. De leden van de CDA-fractie verzoeken het kabinet deze afspraken onmiddellijk naar de Kamer te sturen en om aan te geven of de OVV deze afspraken ontvangen heeft. Vervolgens verzoeken de leden van de CDA-fractie de uitstaande Kamervragen te beantwoorden en in te gaan op de vraag wanneer en hoe de volgende informatie wel of niet gedeeld is met de luchtvaartmaatschappijen in Nederland:

– het Kiev-memo van 14 juli 2014;

– het verzoek van april 2014 van NCTV aan AIVD en MIVD om een update van de dreigingsanalyse te maken, in de context van luchthavens en veiligheid van in- en uitgaande luchtvaart, specifiek gerelateerd aan de situatie in Oekraïne 21;

– het document van 7 maart 2014 van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), waarin werd gewaarschuwd voor de aanwezigheid van illegale wapens en mogelijke gevaren voor de luchtvaart boven Oekraïne 22;

– en de vergadering van Eurocontrol van 22 mei 2014.

Het is niet de eerste keer dat de regering vragen weigert te beantwoorden. Soms wordt er voor de verandering wel antwoord gegeven op kritische vragen, maar zelfs dan gaan die antwoorden eigenlijk niet inhoudelijk in op de vraag zelf. Er wordt wat gesputterd, er worden een paar mooie termen gebruikt, en dat is het dan. De Kamer staat nog steeds met lege handen en weet nog steeds niet war er nou precies gebeurd is.

Maar hé, waag het vooral niet om te roepen dat het verdomd veel op een doofpot lijkt! Dat is namelijk écht niet zo, mafketel!

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten