Alarmerende situatie voor de kleinere autodealer
De autoverkopen in ons land zijn op een historisch dieptepunt aanbeland. Sinds 1969 (45 jaar geleden!) werden er niet zó weinig auto's verkocht. Gelet op de enorme bevolkingstoename sinds die tijd (van 12,9 miljoen toen naar 16,9 miljoen nu, een stijging van ruim 30%) is dat natuurlijk een alarmerende ontwikkeling, waarvan met name de kleinere dealer de dupe zal zijn. Tevens is het een goede graadmeter voor de stand van onze economie, want bij afnemende koopkracht zijn luxe, dure gebruiksgoederen de eersten waarop bezuinigd wordt.
Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, heeft zijn verwachting voor de autoverkoop in 2014 drastisch neerwaarts bijgesteld en luidt de noodklok:
"De kleine dealer is ten dode opgeschreven. De rol die de auto bij de Nederlandse consument speelt is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden. Voorheen was het zo dat wanneer iemand een volgende auto kocht, deze groter en mooier moest zijn dan de vorige. Dat is niet meer zo. Nederlanders zijn nuchtere mensen. Het gaat de consument niet meer om het bezitten van een wagen, maar om het gebruik ervan.
Een structurele neergang dus, vooral veroorzaakt door vraaguitval en een andere perceptie. De auto als melkkoe voor de staat heeft er ongetwijfeld ook mee te maken. Mensen kunnen rekenen.