Oh, warmer dan gebruikelijk? Minder treinen!
Het begint een beetje een treurig handelsmerk te worden van de nationale spoorweguitbater: als het weer ook maar iets afwijkt van hetgeen wat geacht wordt 'normaal' te zijn, gaan alle dienstregelingen op te schop. En dat is natuurlijk eufemistisch gezegd, want dat betekent dus simpelweg minder treinen. En de treinen die rijden, vertrekken op volstrekt onvoorspelbare tijden. Mocht u zich in het bijzonder verheugen in een treinrit richting de kust, bereid u dan voor op een vorm van veewagentransport. Overvolle treinen, ingeklemd tussen drie zweterige mensen en een airco die dienst weigert. Veel plezier!
De Volkskrant had vanochtend daarom dus een licht cynisch stukje tekst:
De NS rijdt vandaag met een aangepaste dienstregeling. Nee, er liggen geen blaadjes op het spoor, noch zijn er wissels bevroren, de NS vreest voor uitzetting van de rails door de hitte. Vanaf het middaguur wordt daarom op enkele trajecten in de Randstad iets meer ruimte gemaakt in de treindienst. Zo rijden enkele Sprinters en Intercitys twee keer per uur in plaats van vier keer per uur.
'Ruimte gemaakt.' Het is natuurlijk mogelijk dat de Volkskrant deze bewoording heeft verzonnen, maar ik zet toch m'n geld in op een NS-woordvoerder. De communicatiestrateeg die dat begrip heeft verzonnen wint namelijk een prijs; hoe kan je een gigantische faalactie namelijk verkopen als iets positiefs? Nou ja, gewoon door niet te spreken van 'we annuleren een boel treinen, succes in een snikhete, tot de nok toe met mensen gevulde trein' maar van 'ruimte gemaakt.'
Tot zover de communicatie, nu terug naar de realiteit. Deze aangepaste dienstregeling is natuurlijk ontzettende flauwe kul; Nederland heeft een relatief koud klimaat, maar in zuidelijkere landen waar het kwik aanzienlijk vaker tot de 37°C reikt, wordt ook niet hysterisch gedaan als het een beetje warmer is. Als men rond de evenaar de treinen goed moet kunnen laten rijden, dan moet het in ons koude kikkerlandje zéker lukken. Kom op zeg, we zijn er rijk en georganiseerd genoeg voor.
Nee: dit lijkt iets exclusiefs Nederlands te zijn, dat bij weer dat iets te sterk afwijkt van het gemiddelde (warm, koud, winderig) de NS zolang het abnormale weer aanhoudt blijft blunderen. En dit soort onwerkelijke problematiek zal zeker blijven spelen zolang de NS met het fiat van de overheid als monopolist mag blijven heersen over het vaderlandse spoor. Zet u dus maar schrap voor meer uitvallende treinen bij nog meer ongewoon weer.
Update: Op Twitter komt een grapjas met deze gephotoshopte kalender aanzetten. Waarvan akte!