Het Kabinet Rutte 3 heeft aangegeven de besluitvorming rondom het oplossen van de stikstofcrisis naar voren te halen zodat Nederland weer van het slot af gaat en er kan worden gebouwd. Dat laatste is nijpend aan het worden. Één van de besluiten die het kabinet moet nemen heeft betrekking op de maximumsnelheid op de provinciale-, auto- en snelwegen, via DvhN.
De stikstofruimte die het verlagen van de maximumsnelheid oplevert wil het kabinet vervolgens besteden aan de bouw van nieuwe woningen. Eigenlijk is het nu, vanuit een juridisch oogpunt enorm simpel: het kabinet maakt per direct stikstof-uitstoot vrij door de maximumsnelheid op diverse trajecten van de infrastructuur structureel te verlagen. Bijvoorbeeld van 130 kilometer per uur naar 100 op de snelwegen. En van 100 naar 80 op de autowegen enzovoorts. Hierdoor stoten de auto's minder broeikassen uit en mogen op andere plekken in de economie weer activiteiten worden ontplooid.
En oh ja, de normen worden ieder jaar strikter, kijk maar eens naar de doelstellingen van de Klimaatwet. Maar ach, zorgen maken is pas iets voor volgend jaar. Momenteel is het kabinet namelijk nog bezig met het laten doorrekenen van de plannen want leven we sinds 2015 -toen het Klimaatverdrag van Parijs werd geratificeerd- in een zogenaamde "klimaat bureaucratie" en de rekenmeesters beoordelen vanaf nu elke vorm van sociale- en economische activiteit aan 'de tabel van input en output'. Dus dat wordt nog wat in de toekomst!
Boeren schijnen ook een bijdrage te kunnen leveren aan het verlagen van de stikstof door hun dieren ander voer te laten consumeren. Hierdoor stoten de koeien bij het laten van scheetjes minder stikstof uit, maar wat de precieze effecten van dit voer op de gezondheid van mens en dier eruit zien voor de lange termijn weten we niet. Dat weet overigens niemand, maar alles moet in het werk worden gesteld om de stikstofcrisis te bezweren.