Vrijdag 19 september gaat Alibaba, het internethandelsbedrijf van Ma, naar de Amerikaanse beurs. In het hol van de leeuw: een notering aan de New York Stock Exchange.
En dit is niet zomaar een notering, het wordt op slag de grootste emissie in de VS ooit, met een opbrengst van naar schatting 21,1 miljard US-dollar (circa 16 miljard euro) en ze kan zelfs de grootste IPO (Initial Public Offering) ooit wereldwijd worden -als de definitieve uitgifteprijs nog iets verhoogd wordt- naar $ 24 miljard. Alleen de introducties van de Agricultural Bank of China ($ 22,1 mrd, 2010) en Industrial & Commercial Bank of China ($21,9 mrd, 2006) waren groter.
De introductie koers zal tussen de 60 en 66 dollar bedragen en er worden 320 miljoen aandelen op de markt gebracht. Het bedrijf wordt in het afgelopen vrijdag verschenen prospectus gewaardeerd op bijna 163 miljard dollar, evenveel als concurrent Amazon. De belangstelling bij de voorintekening door beleggers schijnt ondanks deze waardering overweldigend te zijn, dus dat belooft wat.
Alibaba is behalve een handelssite ook een site waar allerlei betaal- en bezorgdiensten beschikbaar worden gesteld via het internet. Het bedrijf behaalde vorig jaar een winst van 2,9 miljard dollar en alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar boekte het een winst van 2 miljard. Een snelle groeier dus. Oprichter Ma wordt met de beursgang in één klap de rijkste Chinees: diens resterende belang in het bedrijf na beursgang zal naar schatting een waarde vertegenwoordigen van bijna 13 miljard dollar. Ook zoekmachine Yahoo spint garen bij de beursgang: kocht het bedrijf negen jaar geleden een belang voor 1 miljard, na introductie is dat belang het achtvoudige waard.
Het verhaal van Ma lijkt op 'an American Dream in China'. Nadat zijn eerste internetbedrijfje (een site met Chinese bedrijfsinformatie) flopte, was het de tweede keer met Alibaba wel raak. Ma begon als platform voor buitenlandse bedrijven die Chinese fabrikanten zochten om hun producten te fabriceren. Het maakte niet uit wat, alles wat 'made in china' op zijn label wilde hebben kon er terecht. Taobao, het grootste 'merk' van Alibaba, groter dan E-bay en Amazone samen, biedt elke Chinese dorpeling met een internetaansluiting de mogelijkheid om alles te kopen wat er aangeboden wordt. En dat gebeurt dan ook. China heeft 600 miljoen internetgebruikers, waarvan bijna de helft koopt via Taobao. Hierdoor is Alibaba uitgegroeid tot een enorm internet handelsconglomeraat en betaalsite ('Alipay' naar analogie van Paypal).
Ma kan ook niet een gebrek aan ambitie verweten worden. 'Hard werken, groter worden dan E-bay' staat op de muur van Ma's hoofdvestiging in Hangzhou. Toen ik daar een jaar of vijf geleden was verwonderde ik mij al over de bruisende economische activiteit in die metropool, vergelijkbaar met het Hong Kong van begin jaren tachtig. In minder dan tien jaar verdreef Taobao E-Bay uit China... Ma is de Godfather van de Chinese e-commerce geworden. Een cashmachine, die uitbreidt naar allerlei sectoren. Volgens sommigen is die expansiestrategie verkeerd, anderen juichen haar toe. De toekomst zal uitwijzen wie er gelijk gaat krijgen. Om met de woorden van Ma te besluiten: 'ondernemen moet leuk blijven, je moet het niet te serieus nemen'.
Hier vindt u een overzicht van mijn columns en u kunt mij hier volgen op Twitter.