1. In hoeverre heeft het havenbedrijf van IJmuiden schade geleden, zowel in economische zin, als wel in materiële zin door het vastleggen met kabels aan de pier en het al dan niet verwijderen van deze kabels?
2. De trawler 'Maartje Theodora' kon pas een dag later vertrekken. Hoeveel economische schade is hierdoor voor het Noordhollandse bedrijfsleven in de ruimste zin ontstaan?
3. In hoeverre was er sprake van betreden van verboden (haven)terrein door de Greenpeace-activisten?
4. Waarom trad de politie niet op tegen de economische gijzelnemers van Greenpeace?
5. Had eventuele economische schade door de belemmering van de bedrijfsvoering van de vissersvloot en het havenbedrijf niet beperkt kunnen worden door het ontmoedigen en belemmeren van de Greenpeace-activisten met waterkanonnen?
6. Wat kan de provincie Noord-Holland ondernemen om dit soort economische gijzelingen door activistische ecocriminelen van Greenpeace in de toekomst te voorkomen?
7. In hoeverre ontvangt Greenpeace direct of indirect subsidie via de provincie Noord-Holland? Zo ja, welke mogelijkheden heeft Noord-Holland om deze financiële ondersteuning stop te zetten als door Greenpeace economische schade wordt toegebracht aan het Noordhollandse bedrijfsleven?
8. In Den Haag is door PVV en VVD in moties druk op het kabinet uitgeoefend om de belastingvrije status van Greenpeace aan te pakken. De staatssecretaris van Financien heeft beloofd te bekijken of de regels kunnen worden aangescherpt. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om de staatssecretaris aan te sporen haast te maken om Greenpeace eerder in de portemonnee te raken, opdat dit soort aanvallen van ecocriminelen op de Noordhollandse economie ontmoedigd wordt? Zo nee, waarom niet?
Link: http://www.nu.nl/binnenland/2729450/actie-greenpeace-in-haven-ijmuiden-beeindigd.html