1. Home
  2. Greenmail doe je zo: Greenpeace versus Essent

Greenmail doe je zo: Greenpeace versus Essent

Geen categorie12 okt 2010, 15:15
De afgelopen jaren kwam Greenpeace in het najaar telkens met een Graadmeter voor energiebedrijven. Het bedrijf dat de meeste "schone energie" produceert, scoort het best. Nou ja, dat is wat Greenpeace claimt tenminste. In praktijk scoren bedrijven met een relatief groot percentage groene stroom in hun totale energiemix soms toch aanzienlijk lager dan bedrijven die minder 'schone' stroom leveren. De rangschikking heeft vooral te maken met de politieke voorkeuren van Greenpeace zelf. Investeert een bedrijf in de bouw van "ongewenste" kern- of kolencentrales, dan daalt het automatisch op de ranglijst.
Zo verging het bijvoorbeeld Essent. In 2008 scoorde het bedrijf nog een prachtige tweede plek, met een groen (milieuvriendelijk) label. Een jaar later scoorde datzelfde bedrijf opeens diep rood. De reden? Door de overname van RWE werd Essent opeens verantwoordelijk voor de bouw van een nieuwe kolencentrale in Noord-Groningen. En dat mag niet van de wereldverbeteraars. Het feit dat steenkool relatief gesproken een van de meest efficiente energiebronnen is, dat wereldwijd voor nog ruim anderhalve eeuw aan kolenreserves bestaat en dat het overgrote deel van die reserves zich bovendien in de westerse wereld bevindt (energieveiligheid) telt allemaal niet mee. Het feit dat de Nederlandse overheid na toetsing van de milieuwetgeving een vergunning voor de bouw van de centrale heeft afgegeven (nota bene afgezegend door klimaatveranderingsactiviste Jacqueline Cramer!) evenmin. Als Greenpeace zegt dat steenkool niet deugt, dan deugt steenkool niet. Dat Verlichtingsfundamentalistische gezeur over de feiten moet dus maar eens afgelopen zijn.
Als u denkt dat Greenpeace het er na de afgifte van de vergunning bij zou laten zitten, kent u Greenpeace niet. Nu de overheid niet langer bestookt kan worden, richt men zijn pijlen maar op het bedrijf zelf. En dat gaat echt op zijn mafias. Via de website "Stop of ik zeg op!" worden klanten opgeroepen Essent een dreigmailtje te sturen waarin het bedrijf wordt gevraagd onmiddellijk de bouw van de kolencentrale stop te zetten omdat ze anders overstappen naar een ander energiebedrijf. Dit alles volgens het beproefde recept van de brand attackers. Zo zijn onze manieren namelijk in wereldverbeteraarsland: als je niet doet wat ze willen, maken ze je helemaal kapot.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten